Ibis Volcke

Ondernemer Stephan Volcke brengt het oude Ibis in herinnering

KORTRIJK - Ibis. Zo luidde de merknaam die de dynamische Kortrijkse ondernemer en evergreen Stephan Volcke in de jaren zeventig lanceerde voor zijn 'spuitbussen'. Hij plakte destijds, als voorzitter en hoofdsponsor, meteen ook diezelfde naam op de volleybalclub die hij naar de hoogste sferen leidde in zowel eigen land als op de Europese scène. Marketing avant-la-lettre. Ibis Kortrijk was ruim tien jaar lang (jaren zeventig en tachtig) een begrip in de Belgische sportwereld. Stephan Volcke, samen met zijn zonen Stephan Junior en Jeff nog altijd hyperactief als ondernemer, bracht donderdag in Kortrijk de sportieve hoogdagen van weleer in herinnering met een unieke reünie van de gewezen Ibis-familie.   

De merknaam van toen (Ibis) van toen bestaat niet meer in zijn eigen bedrijf. Maar het bedrijf dat Stephan Volcke leidde, klom altijd maar naar hogere sferen. Volcke Aerosol Connection (VAC) is vandaag een wereldspeler. Sinds jaar en dag is het bedrijf gespecialiseerd in het afvullen van spuitbussen voor allerlei toepassingen. Denk aan spuitbussen voor planten en bloemen, maar evenzeer voor cosmetica toepassingen, huishoudproducten, kantoor, auto of fiets of in de farmaceutische sector.

Volcke Aerosol Connection ‘produceert’ op drie locaties: een in Wales, een in Noord-Italië en finaal ook in de traditionele thuisbasis in Kuurne. Alles bijeen werken een 220-tal mensen voor het bedrijf, waarvan een kleine vijftig in Kuurne. Merkwaardig aan het verhaal is ook dat gewezen volleybalspeler Jempi Staelens tot op vandaag als topkader werkt voor één van de bedrijven (Goodmark) van Stephan Volcke (zie foto).

Ibis werd hotel

Het aanbod van VAC is wereldwijd gecertifieerd en vindt zijn weg naar maar liefst zestig landen in de wereld. Via eigen labo’s worden ook op vlak van innovatie de nieuwste technieken toegepast, terwijl ook de duurzaamheid (denk aan recyclage) hoog in het vaandel wordt gedragen. VAC was volgens de laatst beschikbare cijfers (2021) goed voor 60 miljoen euro en een productie van 50 miljoen spuitbussen op jaarbasis.

En wat met de naam Ibis? Die werd destijds verkocht – voor weinig geld, dixit Stephan Volcke – aan de Franse hotelgroep Accor die de naam danig goed vond voor zijn eigen keten van driesterren hotels en prompt een bod deed.

info: Naar aanleiding van de Ibis-reünie werd ook een prachtig boek uitgegeven, geschreven door Marc Lerouge. Het boek is voor iedereen verkrijgbaar via de stad Kortrijk.