Daenens Harelbeke

Ondernemer Nico Daenens (HR-groep Daenens) wil sociale en sportieve ambities realiseren via het voetbal

HARELBEKE - Woensdag vond de ploegvoorstelling van KRC Harelbeke plaats. Voor het eerst onder het  voorzitterschap van ondernemer Nico Daenens. De ploeg, met een rijke geschiedenis in het Belgische voetbal, heeft de ambitie om verder te schrijven aan een nieuw hoofdstuk. Een verhaal waarin de sportieve ambities hand in hand moeten gaan met maatschappelijke betrokkenheid en sociale projecten. En dit jaar met de nieuwe hoofdsponsor Daenens op de shirts.  

Sinds de overname van de club in 2023 door Nico Daenens, CEO van Daenens – marktleider in dienstenchequesector – heeft KRC Harelbeke niet alleen een sportieve, maar ook een maatschappelijke transformatie ondergaan. Nico Daenens, die zichzelf omschrijft als een sociale ondernemer, heeft de clubstructuur hervormd en zet in op de bredere rol van de club in de samenleving.

Initiatieven zoals gratis seizoenabonnementen voor de inwoners van Harelbeke en omliggende gemeenten werd ondertussen verder uitgerold. Dit project, dat al meer dan 2.600 aanmeldingen heeft opgeleverd, maakt voetbal toegankelijk voor iedereen en verhoogt de betrokkenheid van de lokale gemeenschap aanzienlijk. Het concept trekt inmiddels ook de aandacht van andere clubs en wordt gezien als een innovatieve manier om het draagvlak van lokale sportclubs te vergroten.

De sociale kaart trekken

Maar voorzitter Daenens ziet het breder dan gratis tickets. “Ik ben destijds in het project gestapt omdat ik gewoon via de sociale kaart zag dat de regio een maatschappelijk project kon gebruiken”, aldus de dynamische Brugse ondernemer. “Maar eerlijk gezegd, ik had niet verwacht ook zoveel emoties te ervaren. Zoals bijvoorbeeld met de laatste wedstrijd van vorige seizoen. Toen we ons alsnog redden van degradatie. Het behoud was een enorme ontlading, maar wat we de dagen voordien en daarna deden was voor mij persoonlijk minstens zo belangrijk.”

En Daenens gaat verder met zijn visie en ambitie: “Zo organiseerden we een zeer geslaagd tornooi voor G-ploegen en een groot jeugdtornooi van 3 dagen, volledig georganiseerd door onze jeugdwerking”, zegt hij. “Tijdens de examenperiodes stelden we onze VIP-ruimte open voor studenten die daar in alle rust konden studeren. We zijn ook een social shop gestart, waar kwetsbare gezinnen tegen lagere prijzen tweedehandskleding en sportuitrusting kunnen aanschaffen. En we willen ook de jeugd uit de regio ondersteunen in hun studies door begeleiding te bieden op het gebied van onderwijs, naast hun sportactiviteiten. We hebben met de A-ploeg mooie sportieve ambities, maar onze maatschappelijke rol zal steeds op nummer 1 staan in alles wat we doen.”

Sportieve Ambitie

Naast deze sociale rol blijft KRC Harelbeke natuurlijk ook gericht op prestaties binnen het voetbal. Na een 4 op 6 aan de start van het nieuwe seizoen in de tweede afdeling A, liggen de verwachtingen hoog.

Het vernieuwde bestuur, onder leiding van clubmanager Bart Daenens en trainer Kurt Delaere, zet alles op alles om de ploeg terug naar het profvoetbal te brengen. Waar Harelbeke destijds thuis hoorde.