Omniplex 21

Omniplex trekt aan de alarmbel over houtprijzen en houtinvoer

HARELBEKE - Het houtimportbedrijf Omniplex van de dynamische Harelbeekse ondernemer Philip Vlieghe en CEO Timothy Van Oudenhove , trekt aan de alarmbel over de situatie op de markt. Als gevolg van de huidige crisis, zijn de prijzen voor grondstoffen pijlsnel de hoogte ingeschoten, met mogelijks ernstige gevolgen voor de aanvoer. Omniplex is als houtimporteur actief in de B2B-markt en telt 5 vestigingen (Harelbeke, Beveren-Leie, Bavikhove, Antwerpen). Daarnaast heeft het ook nog een B2C-houthandel in Brugge (Huys Concept, gespecialiseerd in parket en houten muurbekleding).   

Sinds september 2020 zijn de prijzen van het hout fors aan het stijgen en dit op een ongeziene manier. Oorzaak hiervan zijn onder andere het feit dat de prijzen van het hout sinds 25 jaar amper geschommeld hebben, op een paar procenten stijgend en dalend na. Om een voorbeeld te geven:  Europees grenen- of vurenhout kostte in 1995 ongeveer hetzelfde als in 2020, wat eerder ongezien was in de grondstoffenmarkt. “Sinds september is er dus een enorme correctie aan de gang die vooral zijn oorsprong vindt bij de coronacrisis”, heet het bij Omniplex. “Hierdoor werden wereldwijd heel wat houtzagerijen gedurende maanden stil gelegd. Gelijktijdig bleven echter verschillende markten gerelateerd aan de houtconsumptie op volle toeren draaien. Denk maar aan de doe-het-zelf zaken, de tuinbouwmarkt, de bouwsector of de verpakkingssector. Bovendien is het zo dat de Canadese en de Amerikaanse regeringen onmiddellijk de bouwmarkt stimuleerden waarop de burgers massaal huizen zijn gaan bouwen en verbouwen. Gezien het om twee houtmarkten gaat (95% bestaat uit houtbouw) werd van over de Oceaan massaal hout aangekocht in Europa, ondanks het feit dat ze zelf grootproducenten zijn van hout voor de constructie.  Door deze toegenomen vraag, werden de prijzen extra aangewakkerd. Canadese en Amerikaanse invoerders wilden zelfs tot 80% meer betalen voor hetzelfde stuk hout dat in Europa gekocht wordt. Ook China, dat slechts een paar maanden last heeft gehad van de coronacrisis, is verder blijven groeien waardoor ook zij hun aankopen in Scandinavië gingen opdrijven.”

Nood aan actie

Ook in omgekeerde richting – houtimport uit Azië richting Europa – deed zich een gelijkaardig fenomeen voor: de prijzen swingden de pan uit, ook al omwille van inflatie van het containertransport (maal vijf). “Een containertransport vanuit China naar Europa koste vorig jaar nog 1.500 dollar, nu is dat sinds enkele maanden geëvolueerd is naar 8.000 à 10.000 dollar”, weten ze bij Omniplex.

Aan hout op zich is nochtans nog altijd totaal geen tekort, gezien er jaarlijks nog een enorme bosaangroei bestaat en gezien de mondiale regulering die sinds een 20 jaar toepasselijk is. Voor elke gekapte boom moeten er minstens evenveel tot zelfs 50% extra bomen aangeplant worden. Dit is zo in de Europese landen maar eveneens, en nog veel meer, in de tropische landen. Hoe dan ook, volgens Omniplex moet er dringend ingegrepen worden op de houtmarkt om de situatie niet te laten ontsporen.