De Henry van de Velde-awards betekenen heel wat. Het Kortrijkse Novy, waar 230 mensen aan de slag zijn, krijgt zelfs de company gold award. Merkwaardig want het bedrijf is geëvolueerd van een fietsenmaker naar een specialist in het maken een aanleveren van design dampkappen en kookplaten voor de keuken. Het geheim? Innovatie, innovatie en nog eens innovatie. Ofte zichzelf heruitvinden, maar dan wel op permanente basis. “Als nichespeler tussen globale concurrenten zijn wij veroordeeld om te blijven vernieuwen”, zegt Carlos Wanzeele, CEO van Novy. “Novy is compromisloos op dat vlak: we streven elke dag naar innovatie maar ook naar kwaliteit en duurzame groei met respect voor onze waarden.”
Ambitie te koop
Als Belgische marktleider in dampkappen en kookplaten vierde Novy in 2019 het eeuwfeest van zijn merknaam. Het succesverhaal van Novy is het resultaat van een goed doordachte strategie. Ondanks de internationale groei vindt de productie nog steeds plaats in België en worden ook alle andere facetten -van productontwikkeling tot dienst na verkoop- in eigen beheer gehouden. Ook in coronatijd stond het bedrijf niet stil. Dit jaar brengt Novy maar liefst vijf nieuwe producten op de markt, waaronder één concept dat grensverleggend zal zijn binnen het nieuwe wonen. Novy heeft ook de ambitie om in het buitenland, onder meer in Polen, eigen verkoopsfilialen op te starten.
Ook Verilin wint – niet voor de eerste keer tussen twee haakjes – een golden award met in eigen huis ontwikkeld modulair interieurtextiel. Elk tapijt is modulair en kan zowel als tapijt, paravent of wandtapijt gebruikt worden, aldus Verilin.