Decathlon Arena

Noord-Franse stad Rijsel doopt zijn ‘grand stade’ om tot Decathlon Arena

RIJSEL - Het is al jaren bon ton om grote sportstadions om te dopen naar de naam van een kapitaalkrachtige geldschieters en sponsors. De gebeurt nu ook in Rijsel, waar het vroegere Stade Pierre Mauroy eerstdaags omgedoopt wordt tot Decathlon Arena. De bekende Franse retailketen, die ook in West-Vlaanderen 4 vestigingen telt, heeft zijn hoofdkantoor en zenuwcentrum aan de rand van Rijsel.

Decathlon heeft zijn thuisbasis en onderzoekscentrum in Villeneuve d’Ascq, alwaar ook de gigantische campuswinkel is gevestigd. De retailketen die wereldwijd actief is, werd in de jaren zeventig opgericht onder impuls van de Noord-Franse ondernemersfamilie Mulliez, die ook Auchan in portefeuille heeft. Met de Decathlon Arena wil de familie Mulliez vooral zijn ambities kracht bij zetten in de wereld van het voetbal, aldus berichten die verschenen in de Franse media. Een en ander zou eerstdaags geconcretiseerd worden.

Aan de investering zou steeds volgens de Franse media een prijskaartje hangen van 6 miljoen euro voor de komende vijf jaar. Dat lijkt veel geld maar is dat niet voor Decathlon, dat geconsolideerd goed is voor een jaaromzet van om en bij de 13,8 miljard euro.

Uitgekiende strategie

Le Grand Stade kwam dik toen jaar terug tot stand onder impuls van de sterke politieke figuren Pierre Mauroy en Martine Aubry. Mauroy was van bij de start voorstander van een grote sponsor voor zijn groot stadion, maar onder meer de casinogroep Partouche bood toen niet genoeg. Dus werd het stadion maar genoemd naar boegbeeld Pierre Mauroy zelf.

Decathlon toont zich hoe langer hoe ambitieuzer, en al zeker in de Ligue Un (de professionele Franse voetbalcompetitie) waar het alle officiële ballen mag leveren via zijn eigen merk Kipsta. Meer naambekendheid is ook mooi meegenomen aan de vooravond van de Olympische Spelen in Parijs (2024).