Niki De Schryver, oprichter van COSH.eco, het digitaal data-driven platform voor duurzamer shoppen, stelt vast dat het helaas opnieuw nodig is om de schadelijke gevolgen van de overmatige consumptie tijdens Black Friday aan de kaak te stellen. Ze benadrukt dat het evenement vaak leidt tot impulsaankopen, overproductie, onnodige verspilling en een negatieve impact heeft op onze mentale gezondheid. Ze roept op tot een verschuiving in consumentengedrag en pleit voor een grotere nadruk op de aankoop van meer duurzame merken en producten die de planeet minder belasten.
Valse beloftes
“Black Friday kortingen hebben de potentie om een enorme impact te hebben op het milieu, de arbeidsomstandigheden en de mentale gezondheid van de consument,” aldus De Schryver. “Het is van cruciaal belang dat we consumenten bewust maken van de gevolgen van hun keuzes voor zichzelf en de planeet en dat we een meer duurzame en ethische benadering van winkelen aanmoedigen. Black Friday wordt vaak afgeschilderd als een shoppingparadijs met verleidelijke kortingen en spectaculaire deals. Het suggereert dat ‘geluk’ slechts een klik of een aankoop verwijderd is. Maar onder dit dun laagje fineer gaat een valse belofte schuil: dat meer bezitten gelijkstaat aan meer geluk. Dit ongebreidelde materialisme haalt onze focus weg van wat ons echt verrijkt: ervaringen, verbinding en persoonlijke groei. We verlangen naar betekenis, relaties en verbondenheid, maar Black Friday overschaduwt deze essentiële menselijke noden.”
Zwart of toch maar groen?
Het bewustzijn rond de impact van consumentisme heeft geleid tot initiatieven zoals ‘Green Friday’ en ‘Circular Monday’. Deze alternatieve evenementen, voor het eerst gelanceerd bij COSH! in 2020, richten zich op verantwoord winkelen en sporen consumenten aan om bewuste keuzes te maken. Green Friday moedigt aan om na te denken over de herkomst van producten, de arbeidsomstandigheden van de mensen die ze maken, en de impact van de productie op het milieu en je eigen leven.
De strijd tussen Black Friday en Green Friday symboliseert de groeiende verdeeldheid tussen traditioneel consumentisme en de groeiende behoefte aan duurzaamheid en bewustzijn. “Als consumenten hebben we de kracht om Black Friday te herdefiniëren door geïnformeerde en bewuste keuzes te maken, waarbij duurzaamheid, ervaringen en gemeenschap de boventoon voeren boven puur kopen,” aldus nog Niki De Schryver, oprichter van COSH.eco.