Brugge Collectief

Nieuwe netwerkclub Brugge Collectief wil meerwaarde creëren voor lokale ondernemers

BRUGGE - Brugge Collectief is een nieuw en fris initiatief dat zopas boven de doopvont werd gehouden. Bedoeling is om ondernemende Bruggelingen op geregelde tijdstippen samen te brengen rond hoogstaande events. "Want onze ondernemers verdienen een netwerk met grote meerwaarde", zo luidt de boodschap. "Finaal willen we ook goede doelen steunen."

“Brugge Collectief is gegroeid op basis van de vroegere ervaring van Filip Verstraete (RIC), mezelf en anderen”, zo zegt voorzitter Ruben Declercq. “We waren vroeger lid van één van de bestaande service clubs in het Brugse. Heel wat voor- en nadelen, maar uiteindelijk bleek dit concept voor ons niet meer aangepast aan onze wensen, frequentie van vergaderen, doelstellingen.  Het wordt moeilijk voor jonge en dynamische” mensen om voldoende balans te vinden tussen fun en maatschappelijke ondersteuning. We hebben dus besloten een bestaande en veilige structuur te verlaten en iets nieuws te bouwen.”

Nieuwe bus

Het idee heeft al een dik jaar gerijpt, nu werd het levensvatbaar verklaard. “Vergelijk het met een bus die we nu nog moeten bouwen en de richting nog moeten bepalen”, aldus nog Declercq. “Bij de bestaande service clubs stap je op een bestaande, rijdende en luxueuze bus waar je onmiddellijk kan neerploffen in een luxueuze zetel. Bij ons niet, we hebben dus mecaniciens en bouwers nodig. We zijn gestart met een 15-tal leden en hadden voorlopig al heel wat plezier. De startende leden zijn dus automatisch ook de founding fathers.”

Interessante doelgroep en een goed doel

Brugge Collectief mikt op een gezonde mix: M/V, soorten beroepen, jong en dynamisch, en voor mensen die iets wensten te betekenen voor de omgeving en niet bang zijn hiervoor de handen uit de mouwen te steken. Dynamische ondernemers met guts dus, no nonsense mensen die lak hebben aan structuren of protocol. “De focus ligt op vriendschap, gelijkheid (dus niet allemaal zelfstandige of anders), niet politiek, toegankelijkheid en inzit voor de gemeenschap”, zegt Ruben Declercq. “Het goede doel staat centraal. Hier wensen we het verschil te maken. We mikken op lokale – Brugge omgeving – VZW’s die ondersteuning kunnen gebruiken. We mikken niet enkel op financiële ondersteuning, maar zouden ons ook graag profileren als marketing en publiciteit ondersteuning van de betreffende VZW’s. Die verenigingen komen zo mogelijks gemakkelijker aan fondsen als wij als Club hen hierin ondersteunen. We kunnen hen ook gaan helpen met praktische ondersteuning, raadgeving, enzovoort. We gaan luisteren naar hen verhaal en proberen daarmee aan de slag te gaan.”

In de praktijk wordt één maal per maand samengekomen. Bedrijfsbezoeken, culturele bijeenkomsten en/of topsprekers moeten elk event op hoog niveau tillen, zoals onderstaande lijst aantoont.

info:

  • 4 september: officiële start werkjaar 2024 -2025
  • 2 oktober: keynote spreker Jan De Schepper
  • 4 december: bedrijfsbezoek ICO
  • 8 januari: bubble tasting Gianluca Di Taranto
  • 5 februari: keynote spreker Jurgen Ingels
  • 12 maart: piano recital met Alexander Declercq in Brugge, Reylandzaal
  • 2 apri: keynote spreker Filip Dewaele

.