JCI, een internationaal netwerk dat het ondernemerschap promoot als meerwaarde voor elke maatschappij, had na een grondige selectie vier kandidaten naar voor geschoven. Naast Nicolas Moerman, ook Sarah Dupont van het gelijknamige Kortrijkse familiebedrijf actief in de retail, Frederick Verhelst (Smart Solutions) en Chris Van de Voorde (JuuNoo). Een professionele jury, waarin ook Made in West-Vlaanderen (Karel Cambien) was vertegenwoordigd, maakte de keuze na een interviewronde en na het bestuderen van diepgaande dossiers van de kandidaten. Frederick Verhels moest nipt de duimen leggen voor Waregemnaar Nicolas Moerman.
Gat in de markt invullen
Nicolas Moerman is op vijf jaar tijd geklommen van nul naar bijna 10 miljoen euro omzet. Het begon allemaal met Nestor. Uitgerekend in het coronajaar aub kwam daar, na een overname, ook de Nederlandse tegenhanger (de firma Ervaren Jaren) bij. Finaal is er ook nog de derde poot met Payroller. Nicolas Moerman wil binnenkort ook nog een nieuw bedrijf aankondigen, alweer een antwoord op een bestaand gat in de markt qua tewerkstelling.
Nestor en de Nederlandse tegenhanger Ervaren Jaren zijn uitzendkantoren die vijftigplussers en gepensioneerden aan een job helpen. “Want dat is hoegenaamd geen verloren generatie”, luidt de filosofie. Payroller is een online payrolling tool om flexmedewerkers in te schrijven en te verlonen via uitzendcontracten.
Langer werken voor de welvaart
JCI stelt zelf vier basiscriteria voorop: het individu, de business, de maatschappelijke meerwaarde en internationalisering. De rode draad door elk verhaal dat Moerman (en zijn mede vennoot en mede oprichter Mathieu Vandenhende) schrijft is dus antwoorden bieden op de arbeidsmarkt die vragende partij is, maar veel jobs moeilijk ingevuld krijgt. Voor Moerman is het evident dat we in de toekomst ook met zijn allen langer zullen moeten werken. Het is de beste manier om ons welvaartsniveau te behouden. Nicolas Moerman pakt sinds 2018 ook al uit met het concept Martha, een nanny-dienst zeg maar die in no time uitgroeide tot marktleider in zijn genre.
Just do it
Nicolas Moerman zegt dat hij als ondernemer zoveel mogelijk verantwoordelijkheden wil doorschuiven naar medewerkers en naar zij die de job effectief invullen. Maar zelf stil zitten staat niet in het woordenboek van Nicolas Moerman. Of zoals hij zelf zegt: “Durven uit je eigen comfortzone treden, dat is wat het ondernemen zo aantrekkelijk maakt.” En voor de rest? Just do it!