DAENENS_Nico_pers1_LR

Nico Daenens stroomlijnt zijn dienstenchequegroep onder één noemer

BRUGGE - Het Brugse bedrijf Daenens laat vanaf dinsdag 20 augustus zijn diverse huishoudhulpbedrijven onder de commerciële naam Daenens werken. Achter Daenens gaan een zevental namen schuil zoals Dienstenaanhuis, Plus Home Services, GreenHouse, Makkie, No Dust, Glax en TS Wallonie. De eengemaakte Groep Daenens is het levenswerk van de hyperdynamische ondernemer Nico Daenens. Hij claimt ook het marktleiderschap. 

Door onder één naam te werken, wil Daenens de naamsbekendheid vergroten en in de strijd om huishoudhulpen zichtbaarder worden. Daenens hoopt ook schaalvoordelen te realiseren in een sector onder hevige prijsdruk. Een dienstencheque voor een huishoudhulp kost 9 euro per uur. Dat komt na 20 procent fiscale aftrek neer op 7,20 euro per uur. De prijs van een dienstencheque is sinds 2014 niet meer geïndexeerd. Dat zet grote druk op bedrijven en personeel.

Daenens zegt met 16.500 huishoudhulpen de grootste te zijn in zijn sector en één van de grootste werkgevers in het land. Trixxo, dat eerder al de kaart van schaalvoordelen trok, zou zo’n 15.000 werknemers tellen. Hoe dan ook zit de sector in een consolidatiebeweging, want de druk op de rendabiliteit is groot.

Gestage groei

Daenens groeide de afgelopen tien jaar gradueel. Hij profileerde zich in de sector initieel als een soort crisismanager die evenwel ook oog had voor de sociale dimensie. Hij werd in de sector actief via Dienstenaanhuis, ooit gestart als coöperatieve vanuit Unizo. Zijn eerste grote overname was Makkie in Zuid-West-Vlaanderen. Later ging het ook richting Antwerpen.