Zichzelf opnieuw uitvinden: het is in deze tijden een opdracht voor elk bedrijf of elke organisatie. Onder impuls van voorman Jo Libeer en curator Dieter Van Den Storm heeft ook de Biënnale Interieur een denktraject achter de rug, en mét resultaat. In het najaar wordt gedurende één maand (15 oktober tot 14 november) en onder de noemer ‘Please have a seat’ een nieuwe nichebeurs gelanceerd.
Het nieuwe designevent van Biënnale Interieur presenteert stoelen en zitobjecten van ruim 150 exposanten. Van historische ontwerpen van de Deense ontwerpers Verner Panton en Arne Jacobsen tot meer moderne objecten van onder meer Nendo, Jasper Morrison en Barber Osgerby. Van klassiekers van IKEA, House of Finn Juhl, Zeitraum over nieuwe ontwerpen van Arper, Atelier Vierkant, Vitra en Thonet tot primeurs van gevestigde waarden en jonge talenten. Alles wordt geconcentreerd op één object uit het volledige interieuraanbod, met name op het zitmeubel. Daarmee wil Interieur een antwoord bieden op de prangende vraag van de markt om toch iets te organiseren in het najaar, maar los van dure en grote standen.
Anders dan andere beurzen
Het initiatief bestaat uit twee delen : een gecureerd deel enerzijds (met Dieter Van Den Storm als curator) , en een galerie met honderden commerciële stoelen anderzijds. Daarbij kan er naast hedendaagse zitmeubelen ook teruggegrepen worden naar de stoelen en zitjes die op eerdere Interieur-beurzen te zien waren. Kwestie van een volledig aanbod en overzicht te bieden. “De normen die we altijd gehanteerd hebben voor Interieur blijven ook nu van toepassing”, liet Interieur-voorman Jo Libeer eerder al verstaan. “Te weten: het aanbod van zitmeubelen moet voldoen aan alle criteria inzake kwaliteit, inzake innovatie, inzake creativiteit, inzake designgehalte en inzake duurzaamheid. Er wordt uitgepakt met zowel Belgisch als buitenland aanbod.”
De exposanten kunnen in een galerijconcept hun producten tonen aan een veel lagere prijs, maar misschien wel met meer effect. Bezoekers van hun kant krijgen alle info over de ene of het andere zitmeubel aangereikt via een QR-code of via smartphone. Origineel is ook de plaats waar alles zal plaats vinden, met name in een gewezen site van het destijds wereldberoemde De Coene, later ingepalmd door de firma Van Marcke. Een verwijzing naar een groot Kortrijks verleden.
Als de beurs ‘Please have a seat’ een succes blijkt te zijn, en alles wijst daarop, wordt gedacht aan een uitrol naar het buitenland.