Aviko is in handen van ruim 8.000 boeren. Drie jaar lang is er, aan de rand van Poperinge, gewerkt aan de bouw en nu is alles kant-en-klaar. Een friettunnel van 67 meter lang en een vrieshuis van 42 meter hoog met de oppervlakte van een voetbalveld moeten de sterke positie en de groei van Aviko bestendigen. Naar analogie met de tagline ‘We bring joy to tables all over the world‘ heeft Aviko in 2021 2,5 miljard tafels bereikt. Maar de ambities reiken ook verder. Het doel voor 2025 is om dat cijfer op te trekken naar drie miljard.
Belgische frieten nummer één van de wereld
De wereldwijde vraag naar aardappelproducten stijgt jaarlijks gemiddeld met 4%, vooral dankzij de groeiende behoefte in Centraal- en Oost-Europa en Azië. Een extra motivatie voor Aviko om zich te versterken in hét land van de friet. Een eretitel die niet enkel figuurlijk maar ook letterlijk aan België toebehoort, want ons land is sinds een vijftal jaar de grootste producent van diepvriesfrieten ter wereld.
Aviko heeft voor de regio Vlaanderen gekozen voor de centrale ligging in de Noordwest-Europese aardappelgordel, de knowhow in de regio en de kennis en het commitment van de Belgische medewerkers. De Poperingse site ligt letterlijk tussen de aardappelvelden en op een figuurlijke steenworp van de grens met Frankrijk. Daarom is het weinig verrassend dat zo’n 35 tot 40% van de 190 werknemers in Poperinge de Franse nationaliteit draagt.
Twee West-Vlaamse fabrieken
Ook in het vlakbij gelegen Proven, de oorspronkelijke site van Aviko in België, werken ongeveer 200 medewerkers. Daar worden purees, gratins en andere aardappelspecialiteiten bereid terwijl de productie in Poperinge aan frieten en aardappelvlokken gewijd is met een wereldwijde afzetmarkt.
In totaal telt Aviko een assortiment van ruim honderd aardappelproducten verkrijgbaar in meer dan 110 landen waar het vooral bedrijven in de foodservice, zoals horecazaken, bedient. Het merk Aviko is ook te verkrijgen in supermarkten.