In 2004 startten Nicolas Dehaemers en Elke Quaegebeur hun onderneming NDQ met drie oude opleggers. Vandaag telt de onderneming, die dit jaar genomineerd is voor de award van Transporteur van het Jaar, liefst 600 trailers. In de drie jaar volgend op de Brexit in 2020, wist NDQ haar transporten richting het Verenigd Koninkrijk te verdubbelen. Dagelijks vertrekken er nu maar liefst 100 opleggers richting de UK. Van voedingswaren tot verpakkingsmateriaal, van FMCG tot automotive: NDQ voorziet transport van goederen voor zeer uiteenlopende sectoren.
De investeringen in nieuwe trailers, geïntegreerde IT-systemen en het magazijn met spoorverbinding liepen in totaal op tot 15 miljoen euro. “We hebben geïnvesteerd én onze expertise verder uitgebouwd”, zegt een trotse Nicolas Dehaemers. “Onze focus op export naar de UK heeft gezorgd voor groei en die willen we verder uitbouwen.”
In dat groeiverhaal past het gloednieuwe state-of-the-art magazijn, waar goederen kunnen worden overgeladen en waar ook kan worden gestockeerd.
Efficiënt en duurzaam
Dankzij de spoorverbinding – het spoor loopt letterlijk tot binnen in het magazijn – kunnen goederen met de trein worden geleverd in Zeebrugge om vervolgens op trailers te worden geladen, die verscheept worden naar de UK. Omgekeerd kunnen ook goederen afkomstig van de overkant van het Kanaal op treinen worden geladen die vervolgens per spoor kunnen worden getransporteerd over heel Europa.
“We maken op die manier enorme efficiëntiewinsten”, zegt Dehaemers, die momenteel in gesprek is met diverse nieuwe partners die eveneens geconnecteerd zijn met het spoor. “Deze connectie geeft ons ook de mogelijkheid om klanten aan te trekken, wiens magazijn zelf ook met het spoor verbonden is. Daardoor kunnen we nóg grotere volumes verwerken en onze verdere groeiambities waarmaken. Bovendien kunnen onze transporten op deze manier ook veel duurzamer. We weten dat veel van onze klanten daar veel meer dan vroeger oog voor hebben. Onze connectie met het spoor haalt uiteindelijk vrachtwagens van de weg. En het is voor ons ook een antwoord op het nijpende tekort aan vrachtwagenchauffeurs, toch een probleem in onze sector.”
foto: NDQ