The Pots Company telt in zijn huidige vorm twee merken: Ecopots en Cosapots. Ecopots is goed voor het leeuwendeel (3 miljoen 750.000) van het jaarlijkse aanbod van min of meer 4 miljoen potten in tijdloze kleuren, maten en gewichten, maar altijd duurzaam geproduceerd.
“Elke generatie heeft zijn eigen desiderata”, weet Devriendt. “We hebben daar van bij de start op ingespeeld. Ecopots richt zich tot de millennials die het ecologische aspect van een product belangrijk vinden. Sinds jaar en dag en middels en joint venture formule laten we potten aanmaken in China, waar handenarbeid en doe-werk op grote schaal nog kan. In de fabriek in de noordelijke Henan-provincie, werken om en bij de 350 mensen aan onze potten. Naast Ecopots is er ook nog Cosapots dat zich specifiek richt naar de X-generaite, de klassiekere oudere generatie. Zij wensen andere kleuren en andere vormen. Dat aanbod wordt klaar gestoomd in Zuid-Viëtnam, altijd op basis van handcraft.”
Rond deze tijd wil The Pots Company ook een derde doelgroep aanspreken (de Z-generatie) die erg gesteld is op plastic free, het sociale en zo weinig mogelijk gebruik van energie. Emmanuel Devriendt heeft de markt verkend en wil nu samen met een Spaanse partner uit de regio Estramadura Biopots uit de grond stampen, een product op basis van bio cement.
Terug naar huis
Emmanuel Devriedt wil ook dichter bij huis produceren, om zo complementariteit na te streven met zijn buitenlands productie apparaat. “Er is veel vraag naar lokale productie en wij willen ook op die trein springen”, zegt hij. “Met de Limburgse familie Verhaert (Ecoo), zijn wij onze samenwerking in de vorm van een joint venture aan het finetunen. Ecoo is een absolute specialist in het recycleren van consumenten afval. Op dat procédé nemen wij een patent en met die technologie (matrijzen) kunnen we dan ook in andere landen akkoorden sluiten met partners die geloven in ons aanbod. Ecologischer kan alvast niet.”
Drie troeven
The Pots Company is met zijn aanbod, en via een concept van exclusieve invoerders, nu al actief in een vijftigtal landen wereldwijd. Devriendt wil meer dan ooit focussen op drie regio’s: Noord-Amerika (VS en Canada), West-Europa en Azië.
De eindklant is de consument die bewerkt wordt via tuincentra en de retail. “Maar ik wil de kwaliteitslat ook altijd hoger blijven leggen”, aldus Emmanuel Devriedt. “We willen nooit ofte nooit de markt opgaan met een commodity product, maar wel met een designproduct dat een mix van drie sleutelwoorden met zich meedraagt: design, duurzaam, functioneel. Naar de toekomst toe denken we ook aan eigen concept stores in grote steden zoals Parijs of Londen, waar we ons verhaal kunnen vertellen en integraal advies geven op maat van de klant. Dit jaar hebben we ook een online-official store opgericht om de jonge consument in de buitenlandse grootsteden te kunnen bereiken. Het werd een niet verhoopt succes.”
Serial entrepreneur
Dat er in Emanuel Devriendt een serial entrepreneur schuilt, is eerder een understatement. Want naast The Pots Company is hij ook eigenaar van het in Nederlands Groningen gevestigde productiebedrijf Seasons Products, dat hij tien jaar terug van verdrinking behoedde. Seasons, vandaag goed voor 10 miljoen euro omzet, verpakt voor derden (waaronder A-merken van de grote multinationals ) en grote retailers (Leclerc in Frankrijk bijvoorbeeld ) meststoffen, kalk en graszaad, en dat onder private label.