WESTVLETEREN – Volgens de regel van Sint-Benedictus moeten Trappisten in hun eigen levensonderhoud voorzien door middel van handenarbeid. Het brouwen en verkopen van bier is voor de monniken van de Sint-Sixtusabdij in Westvleteren de enige bron van inkomsten. Zowat een jaar geleden vervingen ze de zogenaamde ‘biertelefoon’ door een online systeem. De balans na één jaar is indrukwekkend positief. De monniken zijn mee met hun tijd.
De voorbije 12 maanden hebben bijna 80.000 personen zich als klant geregistreerd. Dat is veel meer dan de monniken hadden verwacht. Niet alle geregistreerden echter hebben via de website al een aankoop kunnen doen. Dat is ook normaal. Broeder Godfried legt uit waarom: “Jaarlijks bieden wij ongeveer 40.000 kratten bier te koop aan. Als je weet dat een klant gemiddeld twee bakken aankoopt, dan betekent dat bijna 19.000 klanten, oftewel zowat een kwart van alle geregistreerden, een bestelling hebben kunnen plaatsen. Wie een krat wil, moet dus soms wat geduld uitoefenen.”
Uit de cijfers blijkt dat de overgrote meerderheid van de bestellingen (81%) afkomstig zijn van Belgische klanten. 11 procent van de verkoop gaat naar Nederlandse bierliefhebbers, 3 procent naar Franse en 2 procent naar Duitse klanten. De overige 3% waren consumenten uit verschillende andere Europese landen maar ook de V.S., Canada, Brazilië, Mexico, China, Hong Kong en zelfs Australië.
De online verkoop biedt enkele voordelen aan de consument. Men kan nu, zolang de voorraad strekt uiteraard, kiezen tussen de drie soorten van Trappist Westvleteren. De klant kan ook zelf een geschikt afhaalmoment selecteren. Dat was ten tijde van de biertelefoon niet mogelijk. De monniken hebben in de webwinkel een ‘slimme wachtkamer’ laten inbouwen. Dit systeem zorgt ervoor dat meer mensen eens een krat kunnen aankopen. Consumenten die al geruime tijd terug of nog nooit een online bestelling geplaatst hebben, krijgen tijdens een verkoopsessie voorrang op particulieren die recenter al een krat bestelden.