“Ongeveer de helft van ons Belgisch cliënteel woont in West- en Oost-Vlaanderen”, aldus broeder Godfried, prior van de Sint-Sixtusabdij. “De andere klanten uit België moeten vaak van heel wat verder komen om hun bestelling af te halen. Daarom werd binnen een werkgroep van de Abdij al geruime tijd nagedacht over een breder klantenbereik.”
De verkoop van Trappist Westvleteren is de enige bron van inkomsten van de broeders van de Sint-Sixtusabdij. In het voorjaar van 2020 werden ook de monniken geconfronteerd met de gevolgen van de economische lockdown. Broeder Godfried: “Gedurende twee maanden verkochten wij aan de abdijpoort geen trappistenbier meer omdat enkel nog zeer essentiële verplaatsingen waren toegelaten. Allerlei alternatieven werden overwogen om Trappist Westvleteren tot bij de consument te brengen ingeval er zich opnieuw een algemene lockdown zou voordoen. Dit resulteerde in een aangepast e-commerce pilootproject, waarbij wij een deel van onze biervoorraad via een pakjesdienst aan huis zullen laten leveren. Voorlopig bieden wij deze nieuwe service enkel aan naar adressen in België. Dankzij de samenwerking met een pakjesdienst zullen ook heel wat minder kilometers moeten afgelegd worden om ons bier tot bij de consumenten te brengen. Klanten die relatief ver van de abdij wonen, zullen eerder geneigd zijn om voor de dienst met levering aan huis te kiezen. Bovendien wordt verwacht dat het nieuwe systeem ook zal bijdragen tot een nog ruimere en billijkere distributie van onze bieren.”
Eigen levensonderhoud
Volgens de Regel van Sint-Benedictus moeten Trappisten in hun eigen levensonderhoud voorzien door middel van handenarbeid. Het brouwen en verkopen van bier is voor de monniken van de Sint-Sixtusabdij de enige bron van inkomsten.
De trappistenbieren van Westvleteren zijn enorm gegeerd. In juni 2019 vervingen de monniken de 14 jaar oude ‘biertelefoon’ door een modern online reservatiesysteem. Om aan zo veel mogelijk mensen de kans te geven een krat te kunnen kopen, hebben de monniken in de webshop een ‘slimme’ wachtkamer laten inbouwen. Hierdoor krijgen consumenten die geruime tijd terug of nog nooit een bestelling geplaatst hebben, voorrang op klanten die recenter een krat besteld hebben.
Maandelijks zijn er gemiddeld twee verkoopmomenten met afhaalmogelijkheden. Voortaan zullen tussendoor ook verkoopsessies met leveringsmogelijkheid in België worden voorzien. Inmiddels hebben al bijna 110.000 particulieren zich als klant geregistreerd. Gewoonlijk loggen tijdens een verkoopmoment tussen de 3.000 en 5.000 geregistreerde bezoekers in. Die aantallen kan de slimme wachtkamer relatief makkelijk verwerken. Bij elke online sessie zijn er in verhouding echter veel meer kandidaat-kopers dan er kratten beschikbaar zijn. Wie graag Trappist Westvleteren wil kopen, moet dus wellicht wat geduld oefenen, aldus nog het persbericht.
”