Het verhaal van Group Vandecasteele leest als een voorbeeld op het vlak van ondernemerschap en altijd opnieuw grenzen verleggen. “We mogen onszelf al 56 jaar een pionier noemen op het vlak van mobiliteit”, zeggen Christophe Vandecasteele (zoon van boegbeeld Noël), Nathalie (dochter van boegbeeld Bernard) en CEO Filip Desutter.
Er is amper een woord van overdreven want Group Vandecasteele is vandaag veel meer dan enkel dealer van Peugeot waar het nog altijd, maar te eenzijdig, mee geassocieerd wordt. Vandaag huisvest het familiebedrijf al 9 verschillende automerken, met als laatste in de rij BYD (Build Your Dreams), alsook een keten van e-bike stores (Hello Velo).
BYD werd in 1995 in China uit de grond gestampt en is vandaag een reus op de thuismarkt China. Nu is het offensief gestart om Europa te veroveren.
Volgens Mattias Devlieger van BYD, commercieel verantwoordelijke voor de Belgische markt, kwam de keuze voor Group Vandecasteele niet uit de lucht gevallen. “Hun DNA -met oog voor kwaliteit, klantenservice en duurzaamheid- strookte volledig met onze visie op de markt”, aldus Devlieger. “De basisslogan van BYD bepaalt dat wij de ambitie hebben om de aarde met 1 procent af te koelen. Onze hoogwaardige batterijen – de roots van BYD liggen daar – kennen hun gelijke niet in de autowereld. We durven ons terzake een innovatieve voorloper noemen. En qua reikwijdte halen we gemakkelijk ruim 500 kilometers.”
Merk met troeven
BYD wil in Belgenland 0,5 procent van de markt inpalmen. Het staat nu aan het begin van dat avontuur. Momenteel bevat het gamma 5 modellen, van klein en comfortabel tot groot met extreme luxe en alles wat daar tussen ligt. “De sterktes van het merk zijn meervoudig”, zegt Filip Desutter namens Group Vandecasteele. “De afwerking is verfijnd, de prijs/kwaliteit verhouding ligt bijzonder hoog, de garantie duurt zes jaar (8 jaar voor de batterij) en de autonomie en veiligheid van de batterij is extreem.”
De auto’s worden in China (2 fabrieken van BYD) gemaakt en komen via Zeebrugge per boot ons land binnen. Op relatief korte termijn wil BYD ook een eigen fabriek bouwen op het Europese vasteland.