Milcobel-Experience-Center

Milcobel opent in Langemark een Mozarella Experience Center voor de hele wereld

LANGEMARK - Milcobel heeft in Langemark zijn Mozzarella Experience Center officieel ingehuldigd. Een opmerkelijk initiatief gebaseerd op ruim 25 jaar eigen ervaring met het wereldwijd populaire product. In Langemark rolt jaarlijks 65.000 ton mozzarella van de productielijnen. Het bedrijf heeft de ambitie om de komende jaren nog verder te groeien in mozzarella. In het ervarings- en expertisecentrum wil Milcobel zijn opgebouwde kennis inzetten ten voordele van professionele klanten uit de hele wereld.

“Milcobel heeft de voorbije 20 jaar geïnvesteerd in onderzoek naar de karakteristieken van mozzarella als ingrediënt, en dit dankzij langdurige samenwerkingen met universiteiten en onderzoeksinstellingen in binnen- en buitenland,” zegt Francis Relaes, managing director Milcobel Premium Ingredients. “Dit resulteerde in waardevolle inzichten en kennis over het gedrag van mozzarella in een hele reeks toepassingen. Maar het leerde ons ook meer over rijping, transport, invriezen, ontdooien en andere zaken die belangrijk zijn op de vele exportmarkten waar Milcobel actief is.”

Het zijn onder andere die kennis en inzichten die Milcobel nu intensiever wil delen met klanten en partners. De traditionele sales relatie wordt verbreed naar R&D, marketing, enzovoort. In het Mozzarella Experience Center zullen demo’s plaatsvinden. Specifieke toepassingen voor klanten kunnen er getest en geanalyseerd worden. Er zullen innovatie- en inspiratiedagen worden georganiseerd voor professionele klanten. En tenslotte wil Milcobel ook samenwerkingen op met pizzaiolo’s, chefs en hotelscholen opzetten.

Kennishub voor mozzarella

Mozzarella is een technisch erg complex product. Klanten stellen specifieke criteria voorop bij het bereiden van de kaas, qua kleur, blistering (hoe de kaas uitbakt), oil off (smeuïgheid), en de manier waarop de kaas smelt en stretcht. Die expertise opbouwen is een werk van vele jaren, en het is dankzij de ervaring van de voorbije 28 jaar dat Milcobel zich wist op te werken tot één van de referentiebedrijven in Europa en wereldwijd.

“Met de opening van het Mozzarella Experience Center zetten we de volgende stap in ons mozzarellaverhaal,” zegt Francis Relaes. “Hier bouwen we verder aan een duurzame toekomst voor onze coöperatie en ons bedrijf door in te zetten op innovatie, knowhow, co-creatie en samenwerking met klanten en chefs wereldwijd. Een echt ervaringscentrum waar we onze kennis en expertise ten dienste stellen van onze klanten.”

De wens van Europa

“Milcobel is erin geslaagd België als mozzarellaland op de kaart te zetten,” zeit Europarlementslid Tom Vandenkendelaere bij de opening. “Anno 2023 heeft Milcobel niet alleen de reputatie van pionier van de Belgische mozzarella in eigen land, maar haar faam reikt ver buiten de eigen grenzen in Europa. De ingrediënten die aan de basis van dit succesverhaal liggen – duurzaamheid verankeren in het economisch en sociaal weefsel van de regio – liggen ook aan de basis van wat we Europees willen bereiken met de Green Deal. Daar hoort ook het verduurzamen van ons voedselbeleid toe met de ‘van-boer-tot-bord’ strategie. Milcobel zet zich in voor economische en sociale duurzaamheid en investeert in duurzame productieprocessen. Coöperatieve bedrijven als Milcobel spelen bovendien een belangrijke rol in het Europees beleid, net omdat ze de boer versterken. Dat is dan ook de ambitie en tegelijkertijd de uitdaging voor Milcobel. Er is meer besef én respect nodig voor de duurzame en kwaliteitsvolle productie in onze streek. Want het is net die expertise, kennis en kwaliteit die onze streek zo groot heeft gemaakt” aldus Vandenkendelaere.

Mozzarella steeds populairder in Azië

“Onze klanten bevinden zich in een 80-tal landen wereldwijd”, aldus nog Francis Raes. “Historisch gezien hebben we een sterke aanwezigheid in Europa, voornamelijk Zuid-Europa (Spanje, Italië en Portugal) en in het Verenigd Koninkrijk. De Europese markt kent een jaarlijkse groei van zo’n 3%. De laatste jaren wordt vooral de Aziatische markt belangrijker. In verschillende Aziatische landen zien we een bovengemiddelde groei van 6 à 7 % per jaar. De oprichting van Milcobel Asia met een kantoor in Hongkong een 5-tal jaren geleden heeft een sterke volumegroei gebracht voor Milcobel in de regio en geeft ons bijzonder veel inzicht in de ontwikkelingen in deze markten. Milcobel kon ook voordeel halen uit de vrijhandelsakkoorden die de afgelopen jaren werden afgesloten met landen zoals Zuid-Korea en Japan.”

Nog dit: de mozzarella die Milcobel in Langemark produceert, zijn niet de bolletjes mozzarella die je als consument typisch in de supermarkt koopt. Milcobel produceert mozzarella als ingrediënt voor de foodservice markt, denk aan producenten van pizza, pasta, panini’s of andere gerechten, of restaurantketens. Mozzarella is de grootste kaassoort ter wereld op dit moment.