Milcobel Peter_Grugeon

Milcobel krijgt met Peter Grugeon een nieuwe CEO

LANGEMARK - De raad van bestuur van Milcobel heeft Peter Grugeon aangesteld als nieuwe Chief Executive Officer (CEO) van de zuivelcoƶperatie. Zijn mandaat gaat in per 1 juni. Met Peter Grugeon haalt Milcobel een zeer ervaren manager binnen. Zijn uitgebreide expertise in de agrifood- en zuivelsector, en grote affiniteit met de melkveehouderij maken van hem de geschikte kandidaat voor de positie van CEO binnen Milcobel, dat 4 fabrieken heeft in West-Vlaanderen (2 in Langemark, Brugge, Moorslede).

Na zijn studies als bio-ingenieur (specialisatie voedingstechnologie & microbiologie), ging Peter aan de slag als proces- & projectingenieur bij Vandemoortele. Vervolgens bekleedde hij verschillende managementfuncties zowel in eigen land als internationaal bij onder andere Greenyard, Puratos en Vandemoortele. Hij was tevens de eerste externe CEO van het familiale zuivelbedrijf Inex, waar hij een grondige transformatie doorvoerde. Na een tussenstap naar labelbedrijf MCC, keert Peter nu terug naar de zuivelsector.
De nieuwe voorman Peter Grugeon verklaart zich erg tevreden met zijn terugkeer naar de zuivel- en agrifoodsector. “Dit is waar mijn passie ligt”, zegt hij. “Ik geloof heel sterk in het coöperatieve gedachtengoed en wil er samen met alle leden én medewerkers een succes van maken. Met respect voor elkaar. Wat mij betreft moeten we een coöperatie runnen als een familiebedrijf. We moeten elke steen omdraaien om te zorgen dat we finaal bottom-line een goed resultaat neerzetten en voldoende winst maken om onze leden ook effectief die meerwaarde te bieden. Een marktconforme melkprijs is daarbij de basis. Maar willen we ook meer teruggeven aan onze leden, dan kan dat enkel als we een efficiënte organisatie zijn, waar we net als elk ander bedrijf streven naar maximalisatie van ons resultaat. Dat betekent niet enkel op korte termijn denken, maar ook op middellange en lange termijn.”

Keuzes maken

Grugeon heeft nog andere ambities. “In het verleden heb ik sterk ingezet op zaken als continu verbeteren, operational excellence, aandacht voor kwaliteit, veiligheid, maar ook strategisch de juiste dingen doen en meerwaarde gaan zoeken in sales en toegevoegde waardeproducten”, zegt hij nog. “Durven keuzes maken, maakt daar deel van uit. Dat zal ook hier van pas komen. Ik neem de uitdaging met beide handen aan.”