Banner-koeien (3)

Milcobel en FrieslandCampina willen trouwen met elkaar

LANGEMARK - FrieslandCampina en Milcobel hebben vandaag het voornemen aangekondigd te fuseren. Door deze krachtenbundeling ontstaan een toonaangevende zuivelcoöperatie en zuivelonderneming. De fusie legt de basis voor een toekomstgerichte organisatie die zuivel centraal stelt voor leden-melkveehouders, medewerkers, consumenten en zakelijke klanten. De voorgenomen fusie vereist goedkeuring van de ledenraad van FrieslandCampina, de buitengewone algemene vergadering van Milcobel en mededingingsautoriteiten. Leden-melkveehouders, medewerkers, ondernemingsraden en vakbonden werden inmiddels over de voorgenomen fusie geïnform

Door de fusie van FrieslandCampina en Milcobel ontstaat één internationale en toekomstgerichte organisatie die kansen beter kan benutten en uitdagingen effectiever kan aanpakken in de mondiale zuivelmarkt. De fusiepartners, beide al generaties lang eigendom van melkveehouders, vullen elkaar uitstekend aan in marktposities en productportfolio’s.

De fusie biedt verdere ontwikkelingsmogelijkheden in marktsegmenten zoals consumentenkaas, mozzarella, witte zuivel (o.a. melk, karnemelk en yoghurt) en ingrediënten, alsmede voordelen op het gebied van efficiëntie en expertise, bijvoorbeeld met betrekking tot duurzaamheid.

14 miljard euro geconsolideerd

Op basis van de gecombineerde jaarcijfers van FrieslandCampina en Milcobel over 2023, exclusief Milcobel’s Ysco-business die wordt verkocht, zal de nieuwe organisatie een pro forma omzet hebben van meer dan 14 miljard euro, actief zijn in 30 landen, wereldwijd bijna 22.000 medewerkers tellen en een totaalvolume van ongeveer 10 miljard kilogram ledenmelk verwerken.

Deze melk wordt geleverd door bijna 11.000 leden-melkveebedrijven in eigendom van ongeveer 16.000 leden-melkveehouders in Nederland, België, Duitsland en Noord-Frankrijk.