Menen Grensland 22

Menense bedrijvenzone Grensland stelt stichtend voorbeeld inzake duurzaamheid

MENEN - Het bedrijventerrein 'Platform Grensland Menen-Wervik' trekt voluit de kaart van de toekomst en pakt van 19 tot 23 september uit met een ‘Circulaire Week’. Zo'n 80 bedrijven engageren zich om als groep stappen te zetten naar een circulair bedrijventerrein en bundelden de afgelopen jaren hun krachten in het project ‘Grensland is Circulair’. Tijdens de Circulaire Week brengt het project 'Grensland is Circulair' het thema circulariteit in het hart van de Menense en Wervikse bedrijven. Site Roussel vormt het decor voor tal van seminars, workshops, bedrijfsbezoeken, panelgesprekken en themasessies.

 

 

 

In december 2019 startte de bedrijventerreinvereniging Platform Grensland Menen-Wervik al het project ‘Grensland is Circulair’ op met steun van Vlaanderen Circulair, de provincie en POM West-Vlaanderen. Het project focust op de bedrijven op Grensland en de Wervikse bedrijventerreinen. Het beoogt het optimaliseren van het afvalbeheer en de afvalsortering bij de bedrijven op deze bedrijventerreinen via collectieve acties en wil tegelijk de bedrijven sensibiliseren en ondersteunen in de transitie naar een meer circulaire economie. Eén van de drijvende krachten achter het hele duurzaamheidsinitiatief was Herman Wenes (gewezen algemeen directeur van maatwerkbedrijf ’t Veer).

Anno 22 wordt nog een versnelling hoger geschakeld. Zo worden tal van acties opgezet die het thema circulariteit ten goede moeten komen. Zo is er onder meer Keep It Clean (een zwerfvuilopruiming), of wordt er allerlei materiaal ingezameld: , oude fietsen, PC’s en laptops (in samenwerking met Digital For Youth), wijnkurken (ten voordele van Mariënstede), elektronisch afval (in samenwerking met Recupel) of  batterijen (in samenwerking met Bebat).

Voorbeeld voor Vlaanderen

Het programma van de circulaire week wordt veel ruimer uitgerold dan de bedrijven op Grensland zelf. Alle lezingen en infosessies zullen daarom online gevolgd kunnen worden. Zo wordt gehoopt om een zeer brede doelgroep van bedrijven en instellingen in Vlaanderen te bereiken.