Menen Leiebrug

Menen wordt belangrijke link in het Seine Nord-dossier

MENEN - Vlaams minister voor Mobiliteit Lydia Peeters (in paarse outfit) kwam dinsdag in Menen de plannen toelichten voor belangrijke infrastructuurwerken op de Leie. De grensstad krijgt de komende jaren liefst 70 miljoen euro toegestopt om 'up to date' te zijn voor de binnenvaart. Naast de radicale rechttrekking van de Leie, worden in Menen ook nieuwe state-of-the-art bruggen aangelegd. Finaal zal ook de omliggende infrastructuur - denk aan fiets- en wandelpaden -  een upgrading krijgen die Menen een deel van zijn oude glorie moeten teruggeven. Wat meer dan nodig is. Vandaag liggen hele gebieden van de stad er onwezenlijk troosteloos bij met winkelstraten waar omzeggens alle winkels en zaken een stille dood zijn gestorven.

In Menen wordt gesproken over ‘de werf van de eeuw’. Dinsdagavond kregen de inwoners van de grensstad nog uitvoerig tekst en uitleg van de Vlaamse beleidsmakers. De werf zal in principe opstarten in 2022, nadat alle noodzakelijke consultatierondes zullen afgewerkt zijn. Menen wordt een belangrijke link tussen enerzijds het nieuw te graven Seine Nord-kanaal en anderzijds het Leie- en Scheldebekken. Europa en de politici in Frankrijk en in ons land, willen zoveel mogelijk vrachtwagens van de weg halen. De ‘blauwe snelwegen’ (de rivieren en waterlopen) moeten daarbij een cruciale rol spelen. Volgens berekeningen van De Vlaamse Waterweg haalt één boot van 4.500 ton maar liefst 220 vrachtwagens (of 440 zo men wil, heen en terug) van de weg. Een cruciaal gegeven. Vlaams minister Lydia Peeters legde er in haar toespraak de nadruk op dat er een economisch luik is, maar evengoed een sociaal-maatschappelijk luik (zorgen voor een betere en groenere leefomgeving aan de rand van de oevers).

Cruciale rol

In Noord-Frankrijk werd recent de eerste spade in de grond gestoken voor wat het Seine Nord-kanaal moet worden: een bijna 110 (106 om precies te zijn) kilometer lange en nieuwe kunstmatige waterweg die het Seine-bekken moet verbinden met de delta’s van de Leie en de Schelde. Het kanaal komt te liggen tussen Compiègne en Cambrai, en stort zich dan ter hoogte van Cambrai in de Deule. De Deule maakt dan op zijn beurt de verbinding noordwaarts richting Leie en Scheldebekken. Menen heeft, vlak op de grens, een cruciale rol te spelen. Volgens alle betrokken partijen moeten de werken in Menen afgerond zijn tegen 2026.