Kortrijk starters Memoro1

Memoro wint ‘Bizidee’ in Kortrijk

KORTRIJK – Bizidee beloonde in Kortrijk het beste idee voor nieuwe starters. Samen met de stad Kortrijk en het Ondernemerscentrum Kortrijk werd de Nacht van de Inspiratie georganiseerd. Dit is een kennismarkt met workshops en coaching voor startende ondernemers. Het beste ondernemersidee won een prijzenpot ter waarde van 4000 euro. De prijs ging naar Memoro, een gezelschapsspel dat dementerenden en hun familie waardevolle momenten schenkt. 

Conversaties voeren tussen een persoon met dementie en zijn/haar familie, kan de persoon met dementie soms confronteren met de beperkingen dat de ziekte teweegbrengt. Memoro is een gezelschapsspel dat door zintuiglijke prikkeling herinneringen ophaalt bij elke speler. Zo ontstaat een gezellig babbel en waardevol moment met de persoon met dementie. Het spel is personaliseerbaar door een waaier van technieken om zintuigen te prikkelen en interactie te stimuleren. Het is eenvoudig, stigmatiseert niet en nodigt iedereen uit om mee te spelen.

Maatschappelijk ondernemen

De jonge student-ondernemers achter het idee zijn Lucas Wyffels, Bavo Respens en Stefan Lefevere. De studenten industrieel design aan de Universiteit van Gent hebben een maatschappelijk doel met hun project. “Het hartverwarmend gevoel om mensen met dementie en hun familie opnieuw bij elkaar te brengen met een tof, eenvoudig en effectief spel is voor ons onbetaalbaar,” aldus Lucas Wyffels.

De winnaars namen deel aan de Pop Poll. Een publieke stemming waarbij de meest populaire ideeën werden uitgenodigd om op de Nacht van de Inspiratie te pitchen voor een expertenjury.  Juryvoorzitter Bart Walterus (KPMG):” We waren onder de indruk van het goed uitgewerkte concept en visie van de jonge ondernemers. Hun maatschappelijke impact is zeer waardevol en moet alle kansen krijgen om verder uitgebouwd te worden.”

Naast een mooie prijzenpot van 4000 euro, kregen de ondernemers-in-spe ook een uurtje privé-coaching van gastspreker Conny Vandendriesche, oprichtster van Accent en investeerder in de Leeuwenkuil op Vier.

Wie ook zijn idee wil testen en pitchen kan dit doen via http://www.bizidee.be/pop-poll/