Slabbinck Mathias 20

Mathias Slabbinck wordt opnieuw starter met soort Ei van Columbus

BRUGGE – Twee jaar nadat hij het bekende familie- en textielbedrijf Slabbinck uit eigen wil verliet, tekent Bruggeling Mathias Slabbinck voor zijn eigen start-up met de naam Quifactum. Tijdens de Week van de Belgische mode (12-18 oktober), lanceert het pas opgerichte Quifactum zichzelf. Het bedrijf focust integraal op het scannen van informatie die labels met QR-codes in zich dragen. Pure niche, eenvoudig maar geniaal concept. Consumenten kunnen die labels scannen om te weten te komen hoe, waar, wanneer en door wie hun artikel is gemaakt. Zo wil Quifactum lokale en duurzame merken concurrentiëler maken door de prijs minder te laten doorwegen in het aankoopgedrag van de consument.

Oscar Wilde wist het al: “A cynic knows the price of everything, but the value of nothing”. Via het internet vinden consumenten altijd wel het goedkoopste artikel, maar ze kennen er de ware ecologische en sociale kost niet van. Die onwetendheid kan leiden tot een sociale race-to-the-bottom en wantoestanden zoals het drama met de Rana Plaza. In dit gebouw in Bangladesh waren sweatshops gevestigd die aan westerse modemerken leverden. Het stortte in op 24 april 2013 en er vielen 1134 doden en 2500 gewonden.
De internationale verontwaardiging was groot en leidde tot bewegingen zoals FashionRevolution dat jaarlijks campagne voert met de hashtag “’whomademyclothes’. Een
retorische maar pijnlijke vraag gericht aan internationale modemerken, die moeilijk hun supplychain kunnen controleren.

Producten doorlichten

Toen Mathias Slabbinck, toenmalig manager van het Brugse familiebedrijf Slabbinck (specialist in religieuze kledij) dit zag, dacht hij: wij kunnen dit beantwoorden. Alle confectie gebeurt immers in Brugge, waardoor enerzijds de artikelen wel duurder zijn, maar anderzijds de productie makkelijk transparant in kaart kan worden gebracht. Hij was ervan overtuigd dat
wanneer consumenten via transparantie de juiste informatie over de productie van een artikel kennen, het prijs/waarde evenwicht wordt hersteld. Consumenten zouden dan in eer en
geweten kunnen aankopen.

“Harvard professor Ryan W. Buell voert al jaren onderzoek uit naar de relatie tussen productie transparantie en klanten tevredenheid”, aldus Mathias Slabbinck. “In een paper van maart 2019, stelt hij dat operationele transparantie niet alleen de verkoop maar ook het vertrouwen en tevredenheid van klanten verhoogt.”
Slabbinck wil deze concepten verder uitwerken tot een businessmodel. Via Rubicon leerde hij Christof Ameye kennen. Ameye was co-founder van de fintech startup J-Force, wat in 2014 is overgenomen door CCV. In de accelerator StartIt@KBC brainstormden de twee maandenlang over hoe deze productie transparantie concreet zou werken en hoe het resultaat er zou uitzien.

Lancering met referentiemerken

In september werd Quifactum boven de doopvont gehouden. Met een smartphone kunnen klanten een QR-code op de labels scannen en ontdekken hoe en door wie de artikelen zijn gemaakt. Je vindt reeds Quifactum QR-codes op de kwaliteitsproducten van volgende binnen- en buitenlandse merken: Mirabel Slabbinck (huislinnen), RectoVerso (sportswear), Lies Mertens (handtassen) en Solid International (artisanale artikelen). Maar ook buitenlandse merken hebben het concept al in de arme gesloten: Dedal (PT- keramiek) en
Ettinger (GB -luxe lederwaren) om er enkele te noemen. Wright label (mode) zal binnenkort aansluiten.
In tegenstelling tot andere initiatieven die via QR-codes de traceerbaarheid van producten in kaart brengen en zich vooral concentreren op duurzaamheid en de oorsprong van de materialen (wat, van waar?), richt Quifactum zich op de manier waarop (hoe?) de vakmensen (wie?) de producten gemaakt hebben. “Quifactum wil een instrument worden voor eerlijke
marketing”, verduidelijkt Mathias Slabbinck. “Tegelijk wil Quifactum de verkoop promoten van producten die op een sociaal correcte manier zijn gemaakt.”

Volledige transparantie

Quifactum is een start-up die via productie transparantie het prijs/waarde evenwicht wil herstellen zodat consumenten geïnformeerd worden en wel overwogen aankoopbeslissingen
kunnen nemen. Co-founders Mathias Slabbinck en Christof Ameye richten zich specifiek op Europese kmo’s en reiken hen daartoe ook de nodige middelen aan. Quifactum profileert zich als een SaaS-bedrijf (software-as-a-service) en heeft een onderkomen gevonden in de Blackboxx, de nieuwe, hippe coworking plaats in de achterhaven van Brugge.