Ondanks de ongeziene uitdagingen voor de bouwsector – veroorzaakt door inflatie, sterk gestegen energieprijzen en verstoringen in de toeleveringsketen – slaagt Matexi er verbazend goed in om een solide koers aan te houden. Dankzij zijn schaalvoordelen, vroeg geplaatste bestellingen en anticiperende houding blijft het ook de oplevertermijnen respecteren.
“De prijzen voor bouwmaterialen zijn de voorbije twaalf maanden met zo’n 20% gestegen, en de kost om een woning of appartement te bouwen nam toe met zo’n 10%”, aldus CEO Olivier Lambrecht. “Dit hebben we in de recente geschiedenis nog niet meegemaakt. Ondanks deze moeilijkheden hebben we de situatie onder controle, maar we houden uiteraard alle ontwikkelingen nauw in de gaten. Bovendien zullen we ons engagement naar onze klanten nooit compromitteren: eens een prijs werd afgesproken met een klant, zal die daarna ongewijzigd blijven. In ons model starten we namelijk eerst de bouw van het project alvorens we aan de verkoop beginnen. Matexi is een familiebedrijf met een lange geschiedenis, en een woord is een woord, die belofte gaat hier al meer dan 75 jaar mee.”
Duurzaamheid als thema
Matexi zegt dat het in al zijn projecten duurzaamheid centraal stelt. Aan de hand van het principe “Planet, People & Profit” wil het bedrijf duurzame buurten neerzetten die zowel voldoen aan de noden van het heden als aan die van toekomstige generaties.
Daarbij worden vijf domeinen afgebakend: zachte mobiliteit, waterbeheer, biodiversiteit, circulariteit en afvalbeheer en energietransitie. Verder is er ook de zorg voor de eigen medewerkers wat zich vertaalt in verschillende initiatieven zoals diversiteit en inclusie, burgerparticipatie, gezondheid en welzijn dankzij de zogenaamde ‘buurtbarometer’.