Tijdens een huldiging in Leuven mocht professor emeritus Marcel Smets de zogenaamde Matexi Legacy Award in ontvangst nemen. De onderscheiding, in het leven geroepen door de Waregemse projectontwikkelaar Matexi, is niet enkel een bekroning voor de bijdrage die Smets in zijn carrière heeft geleverd, maar moet er ook voor zorgen dat zijn kennis niet verloren gaat. Want Smets heeft zijn stempel gezet, zoveel is duidelijk. “Kennis over stedelijke ontwikkeling wordt zeer traag opgebouwd door de lange looptijd van projecten waarvan het uiteindelijke resultaat pas laat zichtbaar wordt,” zei Gaëtan Hannecart, CEO van Matexi. “Te vaak gaat die kennis bovendien nog verloren door wissels van verantwoordelijkheden en onvolledige overdrachten. Daardoor worden fouten uit het verleden te vaak opnieuw gemaakt en gaan waardevolle positieve ervaringen onherroepelijk verloren. Met de Legacy Award wil Matexi de opgebouwde kennis van een vooraanstaande actor over zijn ganse loopbaan huldigen en helpen doorgeven aan de volgende generaties. Professor Smets heeft doorheen zijn loopbaan als professor én adviseur een enorme ervaring opgedaan met concrete projecten. Hij is dan ook de uitgelezen persoon om de eerste Matexi Legacy Award in ontvangst te nemen en zijn aanbevelingen over te maken aan de volgende generaties.”
Voor Marcel Smets was de award vooral een belangrijk signaal voor de hele sector: “Deze Matexi Legacy Award bekroont het belang van de stedenbouw voor onze hedendaagse samenleving,” aldus de prof. “Het is een krachtig signaal dat dit mooie initiatief vanuit ons land vertrekt.” Professor Marcel Smets verwierf bekendheid als voorloper van het stadsontwerp en ontwerper van onder meer de vernieuwde Leuvense stationsomgeving. Hij was ook vijf jaar lang Vlaams Bouwmeester. Hij was ook gespecialiseerd in de reconversie van verlaten industriële terreinen en verouderde infrastructuren. Samen met het “Projectteam Stadsontwerp” werkte hij mee aan verschillende projecten in binnen- als buitenland zoals de Vaartkom en Centrale Werkplaatsen in Leuven, de stedelijke inpassing van het Centraal Station in Antwerpen, de transformatie van de Seineboorden en de Quartiers Ouest in Rouen (Frankrijk) en de transformatie van de staalfabriek RIVA in de haven van Genua (Italië). (KC)