Kurt Ostyn is een marketingstrateeg, geen pianist. Hij kan zelfs nauwelijks noten lezen. Toch kiest hij voor de piano als metgezel voor zijn lezing. De piano staat symbool voor de nood aan houvast en speelruimte bij de vele ondernemende mensen die af en toe dreigen te verdrinken in een wereld die razendsnel verandert.
“Zelfs de meest ondernemende mensen (niet alleen in het bedrijfsleven) dreigen steeds vaker de schouders te laten hangen”, aldus Ostyn. “Het is te makkelijk om te denken dat dit komt door de vele economische, sociale en ecologische uitdagingen die ze aan moeten pakken. Het zit dieper. We worstelen te vaak met onze drang naar perfectie. Het besef dat je niets meer perfect kan organiseren en structureren, maakt ons ongelukkig en onzeker. Daarom pleit ik ervoor dat we perfectie vervangen door passie. Gepassioneerde mensen mogen en durven af en toe eens strompelen. Ik ‘speel’ piano. Ik ben geen pianist. En niemand in de zaal stoort zich daar aan. Integendeel.”
Technologische revolutie
“Gemiddeld drie keer per maand wordt de vondst van een nieuwe technologische revolutionaire innovatie (Unicorn) wereldkundig gemaakt”, predikt Ostyn. “Telkens wordt ons wijs gemaakt dat die ons leven zal veranderen. Natuurlijk worden mensen daar onrustig van. Technologie is van alle tijden. We hoeven er niet bang van te zijn. Zelfs de meest performante kwantumcomputers zijn gebaseerd op het eenvoudig 1 en 0 -principe. Maar ze zijn bijzonder nuttig om een oplossing op de uitdagingen van de toekomst te vinden en te implementeren. Het zou dom zijn als mens en als ondernemer om de voordelen en nadelen niet zorgvuldig af te wegen.”
Het hart en het verstand
Ostyn kijkt als vijftiger vol bewondering en verwondering naar de digitale technologische revolutie en bejubelt tegelijk het menselijk vernuft. Dat doet hij met de ogen van een kersverse grootvader én die van een ambitieuze en enthousiaste ondernemer.
Van één zaak is hij ook overtuigd: dat alles heeft ook met marketing te maken. “Technologie is ratio”, zegt Ostyn. “Ondernemen doe je voor jouw klanten. Dat zijn mensen. Goede marketing bevindt zich op de snijlijn van het hart met het verstand. Als bedrijf moet je op zoek naar jouw ‘Secret Chord’. Jouw oneerlijk voordeel, dat zowel het verstand als het hart van jouw klant en jouw medewerkers weet te raken.”
Kurt Ostyn hoopt met zijn lezingen zoveel mogelijk steden en gemeenten, bedrijven en organisaties te inspireren en het ondernemersbloed alsnog sneller te laten stromen.
info:
www.mexunited.be/de-toekomst-jeukt