Kinepolis Onderneming van het Jaar

Management en bestuurders Kinepolis geven het voorbeeld van een ‘bonus pater familias’

KORTRIJK – Kinepolis zet de tering naar de nering. Management en bestuurders verklaarden zich bereid -in de geest van een bonus pater familias-  tot een tempering van de lonen of bonussen. Dit werd zelf bekend gemaakt door de bioscoopgroep die in 2019 nog werd uitgeroepen tot ‘Onderneming van het Jaar’.

“Op managementniveau worden inspanningen geleverd zoals vrijwillige loonvermindering en/of het uitstel van betaling ervan door het uitvoerende senior management”, zo meldt Kinepolis in een persbericht. Er komt ook een vermindering van de vergoedingen voor de raad van bestuur en en uitstel van de uitbetaling van de bonussen over het jaar 2019, wat een uitstekend jaar was. Verder heeft de raad van bestuur beslist geen dividendbetaling te doen. Er wordt in deze fase voorgesteld om de winst over te dragen naar de post ‘overgedragen resultaten’.

Kinepolis blijft naar eigen zeggen maatregelen nemen om de impact op alle kostenniveaus, inclusief de vaste kosten, en uitgaande kasstromen verder te reduceren. Zo werden alle investeringen die niet dringend zijn of waartoe nog geen engagement was aangegaan, gestopt. De lopende investeringen in de nieuwbouwprojecten in Haarlem en ‘Mall of the Netherlands’ in Leidschendam lopen wel gewoon door. Volgens CEO Eddy Duquenne is de groep financieel en organisatorisch solide genoeg om deze crisis te trotseren. Een heropstart van de activiteiten zal er komen als alles in strikte veiligheid kan verlopen. “Aan het begin van de Covid-19 pandemie beschikte Kinepolis over bijna 70,0 miljoen euro aan liquide middelen en een kredietlijn van 120 miljoen”, zo meldt het persbericht van de beursgenoteerde groep. “Kinepolis beschikt zodoende, dankzij de genomen maatregelen,over voldoende liquide middelen om deze crisis het hoofd te bieden. De voorbije jaren voerde Kinepolis bovendien een voorzichtig financieel beleid.”

Beloftevolle groei

Kinepolis meldt nog dat het eerste semester -voor de Covid 19-maatregelen van kracht werden- erg veelbelovend was. Het aantal (geconsolideerde) bezoekers tot en met 12 maart steeg met 12 procent, vooral dankzij de toevoeging van de overgenomen Amerikaanse activiteiten in het vierde kwartaal van 2019. In België werd een stijging met 2,9 procent genoteerd. De opbrengsten uit de verkoop van tickets, dranken en snacks stegen ook sterker dan het aantal bezoekers, en dat in nagenoeg alle landen waar de groep actief is.