Meer dan ooit is duurzaam ondernemen van onbeschrijfelijk belang voor mens en planeet. De laatste tijd springen heel wat ondernemingen op de kar: zit het écht verweven in hun bedrijfsstrategie of is het een PR-verhaal? Uit ons recent lezersonderzoek blijkt alleszins dat ondernemers graag nog meer willen lezen over groene economie in de media. Wat is duurzaam ondernemen precies en hoe begin je er aan? Hier bieden we de komende weken een antwoord op door waardevolle tips, diepgaande interviews en knappe cases uit de bedrijfswereld te brengen. Onze vliegende reporters werpen een blik achter de schermen bij pionierende bedrijven in Vlaanderen en zetten Sustainable Starters in de kijker.
50 rolmodellen
Luminus en CEO’s 4 Climate zijn de ondersteunende partners in ons verhaal. “Wij streven naar een CO2-neutrale energietoekomst, waarbij bescherming van de planeet, welzijn en economische groei met elkaar verzoend worden, met behulp van elektriciteit en innovatieve oplossingen”, heet het bij Luminus. “We willen bedrijven in België helpen hun CO2-voetafdruk te verkleinen en energie te besparen.”
CEO’s 4 Climate wil met gerichte acties klimaatbewuste ondernemers samenbrengen om hen te inspireren en informeren over diverse topics om hun bedrijfsvoering te verduurzamen. “We willen fungeren als facilitator en accelerator van de duurzame transitie en zo tonen dat bedrijven het verschil kunnen maken”, zegt Maes.
Made in selecteerde 50 rolmodellen uit de bedrijfswereld die sterk inzetten op sustainability en laat hen in dialoog gaan over complexe vraagstukken en opvallende standpunten. Hun kennis en expertise zal de basis vormen van een videoreeks die in oktober op made-in.be wordt uitgezonden. Bovendien zal er ook een debat te zien zijn tussen onder meer voormalige weervrouw en klimaatexpert Jill Peeters, CEO van JBC Ann Claes en CSR Professional of the Year Philippe Weiler. Met hen gaan we nog dieper in op klimaat- en duurzaamheidskwesties.
Je kan vanaf maandag alles volgen op onze dossierpagina, hier op Made-in.be.