De informatie uitwisseling bleek er een met grote toegevoegde waarde. Het niveau van de interventies van de CEO’s zorgde voor een frisse kijk op de meest uiteenlopende thema’s die men kan bedenken rond de term ‘duurzaamheid’. Ward Bosmans, hoofdredacteur van Made in Mechelen, zorgde voor boeiende en intellectueel onderbouwde introducties bij elk thema.
Zeven thema’s passeerden de revue:
- De transportsector innoveert te weinig op vlak van alternatieve vervoersmiddelen (de meerderheid vond dat er wél voldoende acties worden ondernomen).
- Het is niet realistisch om kerncentrales te sluiten (de meerderheid vond die stelling niet houdbaar).
- Er moet een quota komen voor meer vrouwen in bestuursraden in de privésector (de vrouwelijke ondernemers vonden verplichte quota geen goed idee).
- Bedrijfsgebouwen moeten energieneutraal zijn (ja, maar mag niet ten koste gaan van andere en meer dringende maatregelen)
- Onze mondmaskers kwamen uit China, moeten we meer inzetten op producten Made in Belgium? (opvallend pleidooi pro maakindustrie, maar dan ‘Made in Europe’)
- Afval is dé basis voor een nieuw product (het aantal initiatieven op het terreinen toont dat dit volop in gang is).
- Werkgeluk van de medewerkers is prioriteit bij Belgische bedrijven (wordt als een evidentie ervaren, maar werknemers kunnen en moeten er ook zelf toe bijdragen)
In bijlage: fotoreportage