WAAK TikTok campagne making of (1) (Large)

Maatwerkbedrijf WAAK maakt komaf met platgetreden paden en kiest voor TikTok

KUURNE - In West-Vlaanderen staan heel wat vacatures open. Hoewel de druk op de arbeidsmarkt is afgenomen, geldt dat niet voor alle beroepen, zoals tuinaanleggers en tuinbouwmedewerkers. WAAK, een maatwerkbedrijf uit Kuurne met liefst 2.080 medewerkers, is op zoek naar werkbegeleiders voor zijn groendienstafdeling. Werkbegeleiders gaan dagelijks met een groep van 4 tot 5 maatwerkers op pad, coachen hen en werken zelf ook mee. Omdat het vinden van mensen voor deze job geen sinecure is, kiest WAAK nu resoluut voor een nieuwe aanpak, een ander doelpubliek en een heuse TikTok-campagne. Bye, bye platgetreden paden, zo luidt de boodschap.

Met 2.080 medewerkers is WAAK uit Kuurne één van de grootste maatwerkbedrijven in Vlaanderen. Een maatwerkbedrijf creëert jobs voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Maatwerkbedrijf WAAK doet dit door op 4 activiteiten te focussen: industriële assemblage, montagewerk, verpakkingswerk en diensten op locatie.

Die laatste bestaat op zijn beurt uit de afdelingen schilderdienst, inhouse enclavewerk, schoonmaakdienst en groendienst. Met ruim 200 medewerkers is de groendienst één van de sterkst groeiende afdelingen van WAAK. Voor hen is er allesbehalve een gebrek aan werk. Zo leggen ze in de herfst en winter wilgenschuttingen aan voor hoofdzakelijk particulieren en in de zomer verzorgen ze het groenonderhoud van verschillende, naburige steden en gemeenten zoals Stad Kortrijk en Stad Harelbeke. Ook zijn ze kind aan huis bij bedrijven zoals Agristo, CWGC, Vyncke, TVH en Unilin.

Nieuwe paden

WAAK groendienst werd de laatste jaren steeds vaker geconfronteerd met een tekort aan werkbegeleiders. Zij zijn essentieel voor het goed functioneren van de afdeling, maar ze vinden blijkt moeilijk.

Maatwerkbedrijf WAAK besloot niet bij de pakken te blijven zitten. Zegt Tim Vannieuwenhuyse, algemeen directeur van Waak: “Het heeft geen nut om nog maar eens de platgetreden paden te bewandelen. Dergelijke tekorten moet je op een creatieve manier invullen. Dit willen wij doen door te mikken op jongere mensen en schoolverlaters zonder groenervaring. Als ze gemotiveerd en niet bang zijn om de handen vuil te maken, dan doen wij de rest. Wij bieden hen stages, wij leiden hen op. Op die manier willen wij hun carrière een kickstart geven.”

Om deze boodschap kracht bij te zitten, trekt WAAK eveneens de creatieve kaart. Hilde Belaen, HR-directeur, licht toe: “Dit jongere doelpubliek leest de Zondag niet en ze zitten niet meer op Facebook. Je vindt ze wel terug op platformen zoals Snapchat of TikTok. Dit is de reden waarom we een videocampagne lanceren op TikTok”. Voor de creatieve uitwerking werkt WAAK samen met het Kortrijks-Brusselse reclamebureau Hurae. Zij maakten voor WAAK een aantal video’s die de brug maken naar de wereld van computergames.”

Hannes Coudenys, bezieler van Hurae en bekend van de website Ugly Belgian Houses, vertelt er meer over: “De video’s spelen in op de trend van ‘gamification’. Het is alsof je je in de wereld van een computerspel zoals The Sims bevindt. Alles is gefilmd vanuit het perspectief van de werkbegeleider. Net zoals in een game heeft hij een missie en moet hij de juiste keuzes maken om die te doen slagen. Daarvoor wordt hij op het eind van de rit beloond met een topscore. Uiteraard wordt de video afgesloten met de oproep om werkbegeleider te worden en kun je doorklikken naar de jobsite van WAAK”.

Conform de missie

Door te kiezen voor een creatieve aanpak hoopt WAAK dat de boodschap aankomt bij zijn doelpubliek en dat meer mensen solliciteren voor de job van werkbegeleider. “Deze campagne is heel belangrijk voor ons, want ze heeft gevolgen voor het realiseren van onze missie”, zo luidt de boodschap bij WAAK. “Hoe meer werkbegeleiders we in dienst kunnen nemen, hoe meer projecten we kunnen aangaan. Daardoor zullen we in staat zijn om nog meer maatwerkers een gepaste job te bezorgen. En dat is uiteindelijk het doel van WAAK, daar doen we het voor.”