De nieuwe omgevingsvergunning legt wel een paar regels op. Zo moeten er bijkomende studies komen over bijvoorbeeld de geluidsoverlast, maar dat geldt ook voor de uitstoot van de luchthaven en over de afvoer van afval- en regenwater.
De Vlaamse overheid verklaarde zich eerder al voorstander van goed draaiende regionale luchthavens. “We zijn blij met de nieuwe omgevingsvergunning”, zei Pieter Decloedt, CEO van de luchthaven, aan de VRT. “We zien ontwikkelingsmogelijkheden voor de luchthaven, rekening houdende met de omgeving. Met de vorige omgevingsvergunning konden we tot vijftien nachtvluchten per maand doen, die mogelijkheid valt weg. Daarnaast zijn er ook een aantal strenge regels, bijvoorbeeld over het aantal trainingsvluchten en activiteiten tijdens het weekend. De extra studies, metingen en rapporteringen die de vergunning met zich mee brengt, hebben ook een kostenplaatje. Maar meten is weten en zo krijgen ze zelf ook een beter beeld op de impact van de luchthaven op de omgeving.”
Van ondernemers voor ondernemers
De ondernemersgemeenschap in het zuiden van West-Vlaanderen ziet in Wevelgem een favoriete hub voor snelle verplaatsingen via het luchtruim en toont zich dan ook een vurig pleitbezorger. Ook de Vlaamse overheid herbevestigde recent nog het nut en het belang van regionale luchthavens.
Sinds de zomer van 2022 zijn Filip Balcaen en Christian Dumolin op 50/50-basis de aandeelhouders binnen FIA. Flanders International Airport (FIA), kortweg FIA, is de vennootschap die op de internationale luchthaven van Wevelgem instaat voor de afhandeling van de commerciële vluchten en de passagiers, alsook voor de verkoop van jetfuel.