wevelgem airport

Luchthaven Wevelgem kijkt uit naar nieuwe concessie

WEVELGEM - In principe in 2024 moet de concessie van de luchthaven van Wevelgem een verlengstuk krijgen. Die status zorgt voor discussie tussen voor- en tegenstanders. De ondernemersgemeenschap in het zuiden van West-Vlaanderen ziet in Wevelgem een favoriete hub voor snelle verplaatsingen via het luchtruim en toont zich dan ook een vurig pleitbezorger. Ook de Vlaamse overheid herbevestigde recent nog het nut en het belang van regionale luchthavens.

Na 20 jaar moet de exploitatievergunning voor de luchthaven Kortrijk-Wevelgem vernieuwd worden. Ook de gebeurde aanpassingen moeten worden geregulariseerd. De aanvraag daarvoor is gedaan, nu loopt het openbaar onderzoek. Woensdag laatst was er een infomoment in Bissegem, waar niet alleen stakeholders aanwezig konden zijn, maar waar ook de politiek zich roerde. Groen roept alvast op om actie te ondernemen en zich te verzetten tegen de verlenging van de concessie. Ook het buurtcomité nam het woord pro het verdwijnen van het vliegveld omwille van de aanvliegroute.

Pro en contra

De discussie legde nogmaals de tegenstellingen bloot. Sommigen willen de luchthaven dicht, anderen ijveren voor een nieuwe vergunning. De tegenstanders vrezen dat Kortrijk Airport alleen maar zal blijven groeien en wijzen ook op geluidsoverlast.De voorstanders willen de logistieke hub, zowel voor passagiersverkeer als voor vracht, blijven uitspelen, en willen ook geen overlast creëren.

De voorbije jaren werd er stevig geïnvesteerd in de upgrading van de infrastructuur van de regionale luchthaven, en met succes.  Jean de Bethune , député namens de provincie, zei dat er moet geluisterd worden naar de desiderata van de buren. “Maar het zou een absolute stommiteit zijn om de luchthaven op te geven of in te dammen”, liet hij verstaan op de regionale tv-zender WTV-Focus.