Marc-André Gennart, algemeen directeur van Aéroport de Lille SAS, kwam de ambities toelichten. Hij wees onder meer op het strategisch engagement van de luchthavenexploitant: de reiservaring van de passagiers verbeteren en ervoor zorgen dat de ontwikkeling van Lille-Lesquin gebaseerd is op een verantwoordelijke en duurzame aanpak.
De luchthaven van Rijsel is vanuit West-Vlaanderen eenvoudig te bereiken, heeft uitgebreide en relatief goedkope parkingmogelijkheden en bedient 54 bestemmingen die door 11 luchtvaartmaatschappijen worden aangevlogen. Van de 1.167.042 passagiers in 2021 was bijna 10% afkomstig uit België, maar dat cijfer moet omhoog in de komende jaren. Belgen kiezen vooral voor Nice, Bordeaux en Marseille als hun top 3-bestemmingen in Frankrijk, gevolgd door Toulouse, Figari, Bastia, Ajaccio, Nantes, Lyon en Montpellier. Wat de buitenlandse bestemmingen betreft vlogen de Belgen vanuit Rijsel vooral naar Tenerife, Malaga, Gran Canaria, Faro, Porto, Agadir, Marrakech, Lanzarote, Genève en ten slotte Fuerteventura.
Nieuwe internationale vluchten
Dankzij de komst van lange kosten maatschappij Volotea kan vanuit Rijsel ook gevlogen worden naar onder meer Marokko en Algerije. In het najaar werden ook nieuwe verbindingen geopend naar Venetië, Marrakech en vier eilanden van de Canarische archipel. De vluchten naar Oran en Constantine worden uitgevoerd door Air Algérie.
Frisse en groene aanpak
Marc-André Gennart presenteerde tijdens deze conferentie ook de nieuwe merkidentiteit van de Luchthaven van Rijsel. Daarbij wordt geïnvesteerd in nieuwe infrastructuur. Zo wordt het cateringaanbod in de terminal volledig vernieuwd en worden ook praktische diensten ingevoerd, zoals een speciale veiligheidscontrolepost voor gezinnen. Andere nieuwigheden zullen gericht zijn op de digitalisering van diensten om de verschillende fasen van een reis te vergemakkelijken: verkoop van tickets voor het openbaar vervoer, website voor het vergelijken en boeken van vluchten, dienst voor verloren voorwerpen, enzovoort.
Tot slot wordt ook uitgepakt met het groene karakter van de Noord-Franse luchthaven. Door in 2020 toe te treden tot het Airport Carbon Accreditatie-programma heeft de luchthaven van Lille zich ertoe verbonden haar koolstofuitstoot op korte termijn te verminderen om tegen 2027 het certificeringsniveau ACA3+ “Neutraliteit” te bereiken. Deze verbintenis omvat de vernieuwing van het wagenpark en de bedrijfsuitrusting, waarbij voorrang wordt gegeven aan elektrisch of hybride materiaal: tegen 2025 zullen alle voertuigen van meer dan 5 jaar oud uit het wagenpark worden geweerd.
De luchthaven wil ook haar eigen hernieuwbare energiebronnen ontwikkelen, met de installatie van fotovoltaïsche panelen op gebouwen en oppervlakken die reeds waterdicht zijn, het gebruik van geothermische energie voor de bevoorrading van de passagiersterminal, en de installatie van een station voor de productie/distributie van waterstof voor de voertuigen op het platform. De studies hiervoor zijn momenteel volop aan de gang.
Om geluidshinder die verband houdt met luchtvaartactiviteiten te beperken, neemt de luchthaven van Rijsel maatregelen om nachtvluchten te beperken via een beleid van tariefmodulatie (stimulansen/sancties), en verbindt zij zich ertoe de nachtvluchten onder de in 2019 geregistreerde niveaus te houden.