RIJSEL – De luchthaven van Rijsel heeft een tussentijdse balans opgemaakt, naar aanleiding ook van de gezondheidscrisis. Het aantal vluchten richting het buitenland wordt relatief drastisch teruggeschroefd. De luchthaven zet echter ook in op een make over en modernisering van zijn infrastructuur. Kortom: reculer pour mieux sauter, en dit onder leiding van de pas benoemde Belg Marc-André Gennart.
De trafiek op de luchthaven van Lille-Lesquin herneemt stap per stap, maar zeker niet spectaculair. Uiteraard werden ook alle sanitaire maatregelen genomen. Het management wil vanaf nu meer dan ooit inzetten op binnenlandse bestemmingen in la douce France omdat de vraag en de interesse van een breed publiek sowieso blijft. Biarritz en Perpignan worden aangekondigd als nieuwe bestemmingen. Verder blijven Air France, Ryanair, Easy Jet en Volotea hun binnenlandse klassiekers aanbieden.
Het buitenland droogt niet helemaal op. Tui Fly bijvoorbeeld blijft vanuit Lesquin vliegen op een handvol Spaanse en Griekse bestemmingen. Nouvelair vliegt nog op Djerba en Tunesië. De nationale luchtvaartmaatschappijen van Algerije en Marokko hebben plannen voor een heropstart.
Belg aan het hoofd
Inmiddels wil Lille-Lesquin ook werk maken van een modernisering en een ecologisering van het luchthavengebouw. Het noodzakelijke overleg daarover met alle instanties, wordt in oktober opgestart. Lille-Lesquin wordt sinds enkele maanden geleid door een Belg in de persoon van Brusselaar Marc-André Gennart. “Het is de bedoeling om de luchthaven van Rijsel (2,2 miljoen passagiers), die onder zijn capaciteit werkt, heel duidelijk herpositioneren in de regio Hauts-de-France”, aldus Gennart. “Ons objectief is zeker niet om kost wat kost de cliënten van de luchthavens van Charleroi of Brussel te gaan weghalen, maar wel om de toestroom en de vlucht van de passagiers van de regio en de metropool naar die andere luchthavens te beperken. Wij willen deze niet vervangen maar wel complementair zijn. Het idee is om de inwoners van de regio Hauts-de-France aan te moedigen om de luchthaven van Rijsel te verkiezen daar waar mogelijk en op die manier dure en tijdrovende trajecten te vermijden. We kunnen de mensen niet binden aan één luchthaven of één enkele keuze, maar we moeten bestemmingen, diensten en uurregelingen aanbieden die aantrekkelijk zijn voor de inwoners van de (Euro)metropool. We kiezen sowieso voor een duurzame, coherente en gecontroleerde groei.
info: Marc-André Gennart is op 24 september de gastspreker op het déjeuner-débat dat de Chambre de Commerce Franco-Belge organiseert in Hotel Mercure (Rijsel). Inschrijven kan nog.