Tietje werd in 2020 gestart door de twee boezemvrienden, Arne Cosyns en Thomas Rodrigue. Zij wilden niet alleen hun hobbybier op grotere schaal aan het publiek aanbieden. Zij hadden ook een maatschappelijke missie.
Gestoeld op een ervaring rond borstkanker in eigen familie, willen ze – in nauwe samenwerking met de stichting ‘Beautifull after breastcancer’ (https://www.beautifulabc.com/nl/de-stichting) – ook bijdragen aan meer bewustwording rond vroegtijdige detectie van borstkanker. Wie een biertje consumeert, lucht ook sneller zijn harten dat kan de detectie bevorderen, luidt de redenering. Het blonde bier van 7.5 % alcohol heeft ondertussen zijn weg gevonden bij menig drankenhandel, retailzaak en café’s. Het etiket, zowel als de glazen, spreken tot de verbeelding.
Partnership tussen gelijkgestemde ondernemingen
Tietje wordt vanaf maart 2024 een vaste waarde in het gamma van brouwerij De Leite. Samen willen de partners van Tietje verder aan een internationaal biermerk bouwen. Het onderliggende maatschappelijke doel is beide organisaties op het lijf geschreven.
“Na de eerste kennismaking was direct duidelijk dat we als ondernemers dezelfde waarden en normen hanteren, een cruciale voorwaarden in dit partnership”, aldus de oprichters, Arne en Thomas. “Wij voelden dat een samenwerking gelijk stond aan een groter positief maatschappelijke impact.”
Bij Brouwerij De Leite is Hartelijke Dienstbaarheid één van de kernwaarden. “Geen wonder dus dat wij ons door het maatschappelijk engagement rond Tietje zeer aangesproken voelden”, vult brouwer Luc Vermeersch aan. “Daarnaast beschikt De Leite over veel ervaring in de biersector en heeft een groot netwerk en efficiënt distributieproces. De Boezemvrienden brengen langs hun kant hun creatieve marketing ideeën, de opgebouwde kennis en relaties met de Beautiful After Breast Cancer Foundation.”
Ook de stichting heeft bewust gepeild naar de onderliggende waarden van de nieuwe partner-brouwerij en staat achter de samenwerking met brouwerij De Leite.
Zelfde smaak, ander flesje
Aan de smaak zal de klant niets merken. Het ambachtelijke bier wordt zoals altijd met de uiterste zorg en liefde gebrouwen.
In de rekken zal je wel moeten uitkijken naar een nieuw, slanker, type van flesje. Het etiket blijft herkenbaar, maar kreeg een lichtjes nieuwe look. Het design van de ‘tietjes’, die je terugvindt op de ondertussen bekende glazen, wordt doorgetrokken naar de labels.
“Op deze manier hopen we nog meer uit te springen tussen het rijkelijk aanbod van bieren in de winkel en onze boodschap sneller duidelijk te maken” stellen de nieuwe partners.
Vanaf midden maart in de winkels
Het bier vloeide eind februari voor het eerst uit de tanks van brouwerij De Leite. Na een periode van 2 weken met nagisting in de fles kan Tietje zijn weg vinden naar de drankenspeciaalzaken, horeca en detailhandel. Midden maart kan iedereen het biertje aanschaffen.
“We hopen dat het speelse flesje met een positieve en diepmenselijke ondertoon, tot mooie vriendschappelijke gesprekken zal leiden” zeggen Arne, Thomas en Luc nog.