LOPPEM – Textiel- en modefreak Luc De Maeght (53) heeft grote ambities met zijn eigen West-Vlaamse modemerk Share The Passion. In no time heeft hij alvast een plaats veroverd in eigen provincie. Nu is het tijd voor een bredere uitrol.
Als iemand gepokt en gemazeld is in de mode- en textielwereld, dan Luc De Maeght (45) wel. Maar na jaren gewerkt te hebben voor derden, was het in 2017 hoog tijd voor ondernemerschap op eigen benen. Dus ontwierp hij zijn eigen label met een -zoals de grote merken ook doen – erg herkenbaar logo. In casu: de twee bekende opgestoken wijsvingers van ene Winston Churchill. In deze fase brengt hij polo’s en sweaters op de markt, maar volgens zijn eigen overtuigingen. “Om te beginnen wil ik alleen textiel met zaken met een ecologisch etiket”, aldus De Maeght. “Het moet ook origineel zijn, niet meer van hetzelfde. Ik besteed de productie (productie on demand en er niet zomaar op los produceren) uit bij kmo’s in eigen land en in Portugal, maar onder mijn supervisie en aangeven. Ik probeer de markt ook anders te benaderen. Iedereen kent wel het fenomeen van winteraanbod in de zomer en zomeraanbod in de winter. Zo werkt de retail nog altijd. Ik bied de zaken just in time aan, want finaal is het dat wat de klant wil.”
Jaar van de doorbraak
In 2019 wil Share the Passion zijn huidige aanbod van polo’s en sweaters uitbreiden met hemden en broeken voor alle boys generaties. Dat moet zorgen voor een grote sprong voorwaarts op de Belgische markt. “Het verhaal vertellen achter mijn merk vind ik erg belangrijk”, aldus de van Tielt afkomstige maar in Brugge wonende Luc De Maeght. “Als ondernemer en als mens geloof ik alleen maar in positivisme en samenwerking. De bedrijfsnaam is dan ook niet toevallig gekozen: ik wil mijn passie delen met anderen die er gelijke visies op nahouden. Eén van de partners met wie het meteen klikte, is bijvoorbeeld voetbalclub Cercle Brugge waar hij nu kledingsponsor is geworden. Daar voelde ik die nestwarmte en sfeer, die me ook aanspreekt en die ik wil uitdragen in mijn producten. De spelers lopen er erg hip bij. Voor of na de match geen kostuums, want die jonge gasten willen dat niet. Het moet kledij zijn die happy aanvoelt.”
Volgend jaar wil Luc De Maeght zijn aanbod uitgestald zien in meerdere boetieks, in plaats van maar enkele nu. In zijn thuisbasis Loppem gebruikt hij next door ook de goed draaiende modewinkel van zijn vrouw als uithangbord en springplank om meer bekendheid te geven aan zijn Share the Passion collectie en verhaal. “Een betere promotie kan ik me niet inbeelden.” En waar hij met Share the Passion wil staan in 2025? “Ik hoop een community te hebben gevormd met mensen die mijn waarden delen. Graag met mensen die zoals ik streven naar een mooiere wereld en positieve vibes.”