EVS Hugo Donche

Logistiek bedrijf ECS spint garen uit de Brexit

ZEEBRUGGE - Sinds 1 januari 2021 is het goederenverkeer van en naar het Verenigd Koninkrijk behoorlijk gewijzigd door de invloed van Brexit. Zowel logistiek als administratief zorgen de Europese en Britse maatregelen voor nieuwe uitdagingen. ECS, marktleider op vlak van supply chain logistics en intermodaal transport, vergrootte zijn marktdekking in de Britse retail het afgelopen half jaar naar 80% ondanks de moeilijke omstandigheden. Het logistieke bedrijf waarschuwt ondertussen dat de echte effecten van Brexit pas vanaf 1 januari 2022 voelbaar zullen worden.

Zeebrugge is sinds de Brexit uitgegroeid tot dé logistieke toegangspoort bij uitstek naar Groot-Brittannië, met ECS als voornaamste logistieke speler. Maar liefst 90% van het totaal volume van de business unit supply chain gaat over het Kanaal. Bovendien slaagde ECS erin om in volle Brexit-overgangsperiode te groeien naar een marktdekking van 80% van de totale Britse retailsector, dankzij contractuele samenwerkingen met de zeven belangrijkste supermarkten: Tesco, Asda, Sainsbury’s, Morrisons, Coop, Lidl en sinds kort ook Aldi.

Voorraadkast van het Verenigd Koninkrijk

“Aangezien we samenwerken met de belangrijkste Britse retailers en zo’n groot marktaandeel hebben, worden we voor veel producenten een one stop shop”, zegt Hugo Donche, supply chain & development director bij ECS. “Producenten vinden ons als logistieke oplossing voor alle Britse retailers. Zo zijn we uitgegroeid tot de voorraadkast van het Verenigd Koninkrijk. Europese producenten stockeren hun goederen bij ons, waarna Britse retailers die producten bij ons kunnen bestellen. Wij verzamelen de bestellingen en leveren deze tijdig bij de Britse distributiecentra. Dat zorgt voor een enorme flexibiliteit voor de retailer, die bovendien zelf minder magazijnruimte nodig heeft om stocks te bewaren. Sinds 1 januari van dit jaar is er met de Brexit een extra hindernis. ECS regelt alle lasten van douaneaangiftes en certificaten, wat de retailers volledig ontzorgt.

Gefaseerde uitstap

Momenteel is er bij ECS 195.000 vierkante meter magazijn gewijd aan de Britse retailsector, goed voor 220.000 paletten in het ECS-netwerk en jaarlijks drie miljoen vervoerde paletten. Hugo Donche merkt wel een verandering in het import- en exportgedrag bij de Britten. “De cijfers liggen zowel voor import als export 10% lager dan vorig jaar en het is maar de vraag of die cijfers nog zullen normaliseren”, zegt hij. “Heel veel Brexit-regels zijn momenteel nog niet van toepassing in Groot-Brittannië. Daar werken ze met een gefaseerde uitstap. Eind dit jaar zullen ze daar fase 2 en 3 ingaan. De echte impact van de Brexit zullen we dus pas voelen vanaf 1 januari 2022.”

Dover vermijden

Om te concurreren met andere logistieke spelers zet ECS maximaal in op een intermodaal netwerk. Daarbij wordt transport via de weg zo veel mogelijk vermeden, wat het milieu en de stiptheid van de leveringen ten goede komt. “We vermijden de klassieke flessenhals tussen Dover en Londen en leveren in plaats daarvan naar haventerminals die zo dicht mogelijk bij de eindbestemming liggen”, legt Donche uit. “Wij verschepen onze ladingen onbegeleid, waardoor we bij aankomst in het Verenigd Koninkrijk een beroep kunnen doen op Britse chauffeurs. Niet alleen vermijden we op die manier problemen met de taal en links rijden, het maakt ook dat chauffeurs meerdere leveringen per dag kunnen doen omdat ze slechts een traject van een tiental kilometer tussen terminal en distributiecentrum moeten afleggen. Een bijkomend actueel voordeel is dat we covidtests van chauffeurs vermijden door onbegeleid te verschepen. Op die manier hebben we vorig jaar geen hinder ondervonden van de strenge coronamaatregelen, terwijl chauffeurs die van Dover naar Calais reden tot vijf dagen moesten aanschuiven. Bovendien heeft de haven van Zeebrugge amper last van onaangekondigde stakingen, wat ons zeer betrouwbaar maakt.”

Commercieel aantrekkelijk

Die betrouwbaarheid maakt het voor ECS mogelijk om stockless aan te leveren. “Dat wil zeggen dat het depot van de retailer zelf geen stock aanhoudt en de levering die wij aanleveren binnen de 24 uur volledig distribueert naar de winkels”, heet het. “Daarbij is het wel cruciaal dat er tijdig geleverd wordt, want anders krijgen winkels hun producten niet binnen. Wat uniek is voor ECS is dat wij lichte en zware vrachten combineren in dezelfde lading. We doen dat door de afmetingen en gewichten van de producten optimaal te gebruiken in trailers die hoger zijn dan normaal. Dat zorgt ervoor dat de gemiddelde kostprijs tot 12% goedkoper kan zijn, wat onze manier van leveren commercieel zeer aantrekkelijk maakt.”