Liesbeth Claeys is niet bang voor een sprong in het diepe. Waar velen pas na lang wikken en wegen een onderneming starten of eerst kiezen voor een bijberoep, ging Liesbeth er van bij het begin volledig voor. Met een bachelor toerisme op zak zette ze haar eerste stapjes in haar professionele leven bij een reisorganisatie. Snel groeide ze door tot marketing- en communicatiemanager. Twintig jaar en een goed gevulde rugzak ervaringen (in de HR-sector) later, trok ze een streep onder haar verhaal als werknemer. Ze was klaar voor een nieuw verhaal. Het eerste hoofdstuk? Haar job opgeven en haar eigen onderneming oprichten.
“Ik ben een intuïtief ondernemer, ik onderneem vanuit mijn buikgevoel”, aldus Liesbeth in de publicatie van Acerta. “Een driejarenplan zegt me dan ook niks. Ik vind het zelfs benauwend. Hoe weet ik nu welke kansen zich zullen voordoen en of ik die zal grijpen of niet? Mijn hoofd zit vol ideeën en ik heb zeker toekomstplannen. Maar voor mij zijn het net de onverwachte opportuniteiten die het ondernemen zo interessant maken.”
Haar eerste onderneming concentreerde zich op schrijven. Een copywriter, zonder ondernemingsplan en zonder klanten. Ze herinnert zich nog heel goed hoe ze die maandagochtend naar haar computerscherm tuurde, op zoek naar een klinkende naam voor haar gloednieuwe zaak. Dat werd ‘Perfect Story’. Met haar bagage als communicatiemanager en haar passie voor verhalen, schaalde ze haar onderneming snel op. ‘Perfect Story’ was klaar voor de volgende stap. Hoofdstuk twee: een bureau voor content creation.
Gedreven door verhalen
Niets zo spannend als een onderneming starten. Zonder concreet business plan en vooral zonder klanten was het nog een extra grote uitdaging. Liesbeth mocht rekenen op haar uitgebreide netwerk en scoorde snel een grote opdracht. Dat betekende niet enkel dat ze zeker was van een inkomen maar ook dat ze verder kon investeren in haar zaak. Via haar eigen website en professionele foto’s groeide haar klantenbestand verder uit. Zo snel zelfs dat ze na twee jaar in business al twee freelancers onder haar vleugels nam.
“Wat startte met schrijven, groeide uit tot een totaalpakket”, zegt ze. “Klanten contacteren me meestal om te schrijven. Ik voel snel aan of ze meer nodig hebben. Door mijn ervaring in marketing en communicatie heb ik een heel brede kijk en spot ik snel waar nog groeipotentieel zit. Ik kom dan met een grafisch ontwerper op de proppen, of een fotograaf of een strategie voor online adverteren. Copywriting is geen eiland. Tekst verbindt alle delen van een marketingstrategie. Mijn visie op het grotere geheel was en is nog steeds mijn grote meerwaarde.”
Ook Liesbeths aanbod groeide. Een nieuw hoofdstuk van ‘Perfect Story’ werd ‘brand story coaching’. Een specialisatie waarmee ze samen met haar klanten dieper ingaat op hun doelgroep en de doelstelling van hun onderneming. Dat finetunen is de basis van elke branding, van elke ‘perfect story’. “Precies weten waarom je het doet en voor wie je het doet, is het geheim van een perfecte brand story”, aldus Claeys. “En als dit een gouden tip mag zijn: Neem een blaadje papier, zet daarop je doelstellingen en hang het op een plek waar je het elke dag ziet. Bijvoorbeeld boven je computerscherm. Zo verlies je je doelstellingen niet uit het oog.”
Ladies on the Road
Liesbeth noemt zichzelf een ‘creatieve generalist’. “Ik heb enorm veel interesses en passies”, zegt ze. “Ook toen ik werknemer was, kwam de ondernemer in mij piepen. Ik organiseerde bijvoorbeeld talloze initiatieven en evenementen. Als zelfstandig copywriter viel vooral het stuk evenementen volledig weg. Ik leerde terzelfdertijd dat vele vrouwelijke ondernemers een stukje verbinding mistten. Die twee elementen verbond ik en “Ladies on the Road” was geboren.”
Het volgende hoofdstuk? Een community voor vrouwelijke ondernemers om te connecteren, verhalen uit te wisselen en elkaar te inspireren. Een verlengde van hoe Liesbeth zelf in het leven staat. Ongedwongen en met een positive vibe. “Ladies on the Road” is een community voor vrouwelijke ondernemers. Om ongedwongen, in een positieve sfeer met andere onderneemsters te connecteren en elkaar te inspireren.
De eerste “Ladies on the Road” vond plaats in november 2021 en werd meteen een groot succes. Wat startte als een nevenproject barstte snel uit zijn voegen. Er was en is nood aan herhaalde initiatieven om kennis te delen en inspirerende verhalen te delen. Een vrouwelijk onderonsje op grote schaal om elkaar te versterken, om naar elkaar te luisteren, om elkaar te inspireren en om samen nieuwe hoofdstukken te schrijven.
Van intieme workshop tot “The Conference”
“Ik word niet graag in een hokje geduwd”, zegt ze nog in de publicatie van Acerta. “Daarom bied ik bewust verschillende opties aan. ‘Ladies on the Road’ is een menu vol formules om à la carte uit te kiezen. Elke onderneemster vindt zo iets dat bij haar past. Of dat nu ’s avonds of overdag is, of zelfs een meerdaagse trip. De meeste van onze workshops hebben een bezetting van maximum 20 onderneemsters om die ongedwongen, zelfs intieme sfeer waar ‘Ladies on the Road’ voor staat, te garanderen. Wie het graag wat grootschaliger heeft, is welkom op ‘The Conference’. Die vindt voor het eerst plaats op 22 september 2022 in mijn hometown Izegem.”
The Conference is een dag vol inspiratie waarop een 15-tal toonaangevende onderneemsters hun verhaal komen delen. In tegenstelling tot de workshops zijn maar liefst 200 vrouwelijke ondernemers welkom. “De kracht van vrouwelijk ondernemen zit in de kracht van community”, vindt ze. ” Wij, vrouwen, zoeken niet per se naar sales opportuniteiten. Wij geven netwerken ook andere invullingen: verbinden, inspireren, versterken. Op evenementen van ‘Ladies on the Road’ zie je niet constant visitekaartjes van hand tot hand gaan. Het is een plek om echt te connecteren en die connectie nadien ook te verdiepen.”
Ladies on the Road werkt niet met lidgeld. Onderneemsters sluiten aan wanneer ze willen, zonder verplichtingen en volgens wat hen interesseert. “Voor de ene is een evenement in een kleine kring ideaal, terwijl de ander net de voorkeur geeft aan een groter evenement”, aldus nog Liesbeth. Daarom is er voor elk wat wils. Volgend jaar komt er ook een tweedaagse die de middenweg vindt tussen “The Conference” en een trip naar het buitenland.”