Termote Lies

Lies en Michèle pakken uit met unieke kussenslopen van alhier

KORTRIJK - Ze hebben allebei een niet te blussen passie voor hoogwaardig textiel en edele vezels. Ze zijn allebei jonge moeders en hartsvriendinnen. En ze hebben allebei ook nog eens een grote drang om te ondernemen. Lies Termote en Michèle Lievens pakten de koe bij de horens en startten enkele maanden terug hun eigen bedrijf op: COCCO. Een start-up die kussenslopen op de markt brengt. Maar anders dan alle anderen. Zich differentiëren is de boodschap in het ondernemerschap en de jonge dames hebben dat perfect begrepen. 

“We zijn beiden heel ‘bezige’ mama’s, vriendinnen en onderneemsters die houden van zelfstandigheid en uitdagingen”, zeggen Lies en Michèle. “Het is telkens zoeken naar de balans tussen het bedrijfsleven en balans met het gezin maar wij zien onze job niet als een opgave maar zijn daarentegen dankbaar dat we ons kunnen uitleven in onze passie om te ondernemen. We weten ook maar al te goed dat een stevige nachtrust belangrijk is om ons goed te voelen, zelfzeker te zijn en elke dag opnieuw ‘te stralen’. We geloven sterk dat het belangrijk is om aan self-care te doen omdat het ons een meer enthousiaste moeder , vrouw en vriend maken. Zo kwam het idee tot stand om uit te pakken met COCCO. Tijdens een van onze gesprekken hadden we het erover dat we iets met zijde willen doen omdat we beiden geloven in de kracht van pure zijde. Dat is ook ons verhaal met de kussenslopen.”

De glans van zijde

Zijde is een natuurlijk materiaal dat een natuurlijk hydraterend effect heeft voor huid en haar. “Het is een eigenschap die je in geen andere vezel zoals katoen zal vinden”, aldus de jonge dames. “Met deze kennis zijn we op zoek gegaan naar partners die ook hierin kennis hebben en zo konden we een uiterst unieke pure lokale zijde produceren. We zien COCCO. als een perfecte aanvulling van je slaaproutine, die je verzorgingsrituelen zullen versterken. Daarnaast is zijde een van de meest luxueuze vezels, zowel voor het oog als qua gevoel. Zijde licht je kamer op, het geeft je bed een mooie look en het heeft je het meest aangename gevoel voor je huid.”

Geloof in de eigen maakindustrie

In volle corona gingen de geesten van Lies en Michèle rijpen. “We zijn bij de start van corona al op zoek gegaan naar een wever die ons hierbij kon helpen”, vertelt het duo. “Het is een proces dat maanden heeft geduurd voor we het artikel op punt hadden. Het moest voldoen aan veel vereisten, kwalitatief, maar ook qua look. Met COCCO. wilden we een andere zijde op de markt brengen dan datgene dat er al is (wat vooral uit het Verre Oosten komt).”

Volgens de startende dames zit het hem soms in de kleinste details. Hoe garens worden gesponnen of hoe die geverfd zijn. “Maar we vonden dichtbij wat we zochten”, aldus Lies en Michèle. “Wij maakten dus een keuze voor een uiterst West-Europese aanpak. Ter info: Europa heeft een rijke geschiedenis in het weven van zijde. De productie hiervan is de afgelopen 200 jaar wat achteruit gelopen door de opkomst van synthetische vezels maar de kennis, de technische innovatie en ontwikkeling en de smaak voor kleuren is nooit weggegaan. Nog steeds is Europa gekend in de wereld voor het weven van de mooiste zijdeweefsels. Alles gebeurt hier: van spinnen, verven, weven over confectioneren tot verpakking. Zo garanderen we exclusiviteit bij het aanbod van COCCO. Samen met verschillende partners hebben wij maandenlang gewerkt om een nieuw type zijde te ontwikkelen voor kussenslopen. Technisch anders, maar ook anders in zachtheid en in kleur. Finaal namen we ook onze verantwoordelijkheid op tegenover de planeet en opteerden we voor ecologische creaties.”

Ambitie te koop

COCCO. heeft gezonde ambities. De dametjes willen stap voor stap groeien en het netwerk uitbreiden zowel binnen als buiten Europa. De eerste partnerships met binnen- en buitenlandse partners zijn een feit”, aldus Lies en Michèle. “Daarnaast willen we ook het gamma uitbreiden, omdat we nu al vaak de vraag krijgen naar volledige beddensets. Onze ultieme droom? Wij weten dat wij in ons segment één van de weinige zijn die werken met Europees geweven zijde. Het zou heel fijn zijn mochten wij onze passie en liefde voor lokale productie en hoge kwaliteit in de verf kunnen zetten in de hoop daarmee zoveel mogelijk mensen te overtuigen om voor de meest exclusieve zijde te kiezen.”