KORTRIJK – Het Kortrijkse autobedrijf Leie Mobility Group (LMC) staat klaar om voor het Chinese automerk JAC een doorbraak te realiseren op de Belgische markt. Dit moet gepaard gaan met de opening van een nieuw distributiemodel. JAC is beursgenoteerd in Shanghai en heeft een lange traditie (1964) als autobouwer.
De Leie Mobility Group wordt aangestuurd door eigenaar en ondernemer Geert Vanneste en door CEO John Calemeyn. Deze laatste kent, onder meer door zijn verleden bij het Waregemse Ghistelinck, de automarkt door en door. “Drie jaar terug al werden in China de eerste contacten gelegd door Geert Vanneste”, zegt John Callemeyn. “Hij kende als ondernemer de weg.”
JAC is geen klein bier. Jaarlijks produceert het bedrijf zo’n 700.000 auto’s, vrachtwagens en bussen. In 2017 ging het ook een joint-venture aan met het machtige Duitse automerk Volkswagen uit Wolfsburg. De Chinezen hebben de ambitie om door te breken in West-Europa. Op de Belgische markt is het voorlopig aanwezig met welgeteld één model: een stijlvolle cross-over die minder dan 30.000 euro moet kosten. “Die wagen is full electric met een reikwijdte van gemakkelijk 400 kilometer”, weet Callemeyn. “We hebben er dit jaar rmisschien tien van verkocht, maar dat was een bewuste keuze. Volgend jaar moeten er zeker 250 dergelijke auto’s hun weg kunnen vinden naar kopers hier te lande. Voor de kwaliteit steken we ons hand in het vuur. Vergeet niet dat de Chinese autobouwers voor hun componenten grotendeels beroep doen op Europese toeleveranciers. Het zijn dus deels Europese auto’s, zo je wil. Voor het chassis en de batterijen zorgen de Chinezen dan weer zelf.”
Eigen distributiemodel
JAC wil via zijn Kortrijkse dealer de verkoop stimuleren vanaf 2021. Hoe dat moet? “We zijn bezig met de voorbereiding van een distributie- en after sales model”, aldus Calemeyn. “In de praktijk gaat het om 250 servicepunten in de Beneleux en om 50 contactcentra, waar de auto’s kunnen getest worden. Wat de echte verkoop betreft geloven we samen met de Chinezen dat dit meer en meer een online gebeuren wordt.”
De Belgische markt wordt door JAC beschouwd als de springplank en de testmarkt voor verdere expansie in Europa. De Chinezen willen over pakweg vijf jaar hun definitieve doorbraak realiseren met elektrische auto’s. De Leie Mobility Group vertegenwoordigt in ons land niet alleen JAC, maar ook het Chinese merk Cenntro (voor bestelwagens) en enkele Chinese scooterfabricanten.