HARELBEKE, HANNOVER – Het Harelbeekse familiebedrijf Lano mag een uniek patent van de Amerikaanse groep Mohawk (de nummer één wereldwijd in de vloerbekleding) exclusief verdelen op de Europese markt. Dat raakte bekend op de beurs Domotex in Hannover.
Mohawk en Lano hebben al langer dan van vandaag een constructieve handelsrelatie. Zo worden in West-Vlaanderen onder meer tapijten getuft in Amerikaanse opdracht. Nu mag Lano ook het patent ‘Forever Clean‘ van Mohawk verdelen en helpen commercialiseren in Europa. Forever Clean zorgt voor een erg innovatieve toepassing: het betekent dat tapijt waar vlekken op komen (bijvoorbeeld: een wijnglas valt om op tapijt), een automatisch reinigingsproces ondergaan om het zo terug te brengen naar zijn oorspronkelijke staat. Insiders hebben het over een behoorlijk revolutionair procédé. Lano zal Forever Clean tapijt produceren in Harelbeke en deed daar ook de nodige investeringen (aankoop nieuwe machines) voor. Een en ander werd vorig jaar in de VS grondig voorbereid in samenspraak met Mohawk.
Gras blijft groeien
Volgens CEO Joe Lano heeft zijn bedrijf er een behoorlijk jaar op zitten in een niet gemakkelijke markt. “De omzet liep heel licht (min 1 procent) terug tot 107 miljoen euro”, aldus Joe Lano. “Verheugend voor ons was echter de vaststelling dat we er op de Britse markt -traditioneel vrij belangrijk voor ons – op vooruit gingen.”
Lano zet, naast zijn traditioneel kamerbreed tapijt, sinds een aantal jaren meer en meer in op kunstgras. Volgens Joe Lano is dit product alleen goed voor circa één derde van de groepsomzet en die nichemarkt blijft maar groeien, ook in sportmiddens. Inmiddels produceert Lano al zo’n 4 miljoen vierkante meter kunstgras op jaarbasis (1 miljoen in 2010). “De helft van de Premier League voetbalclubs (waaronder Chelsea, Tottenham en Manchester City) hebben op hun oefenterreinen kunstgras liggen van ons”, aldus Joe Lano. “Ook Anderlecht is klant. De uittredende trainer van Anderlecht Hein Van Haezebrouck had recent nog niets dan lof voor onze knowhow inzake kunstgras.”
Joe Lano bevestigde nog dat zijn bedrijf uit de markt van de karpetten wil stappen. “Die markt is niet langer een prioriteit voor ons”, aldus Joe Lano.