Lab 9 2009 Geert Coolman LG

Lab9 geeft corona het nakijken

KORTRIJK - Het klinkt vreemd, maar de retailgroep Lab9, het bedrijf van de West-Vlaamse ondernemer Geert Coolman, heeft een wonderjaar 2020 achter de rug. Alsof corona nooit heeft bestaan. De omzet steeg in het historische jaar 2020 met net geen 20 procent  en er kwamen maar liefst 13 nieuwe medewerkers bij. 

Lab9 heeft twee filialen: Lab9 Pro en Lab9 Stores. Lab9 Pro heeft 27 jaar ervaring als systeemintegrator in de IT-sector (B2B) met focus op de creatieve markt, waarbij het bedrijven en scholen helpt (soms via ad hoc opleidingen) met hun digitale transformatie, met Apple-producten en/of Adobe-software. Deze divisie boekte in 2020 een omzet van 32 miljoen euro met 62 medewerkers. De Lab9 Stores zijn bekend uit het straatbeeld en boekte in 2020 een omzet van 40,4 miljoen euro met een 50-tal medewerkers.

Een algemene groei realiseren van 19,20% in 2020, een jaar dat gekenmerkt werd door economische achteruitgang door het coronavirus, is opmerkelijk. Om een dergelijke groei teweeg te brengen heeft Lab9 heel wat investeringen gedaan. Zo pakte het bedrijf onder andere uit met de lancering van een nieuwe webshop die al meteen rendeerde tijdens de twee lockdownperiodes, en investeerde Lab9 ook in nieuwe boekhoudsoftware en een nieuwe CRM. “We hebben sterk ingezet op digitalisering en dat heeft geloond”, verklaart Geert Coolman, CEO van Lab9 Group.

Meer computermateriaal

De groep verkocht in 2020 opvallend meer computers en iPads. De grafische sector – traditioneel een belangrijke markt voor Lab9 Pro – kende daarentegen een sterke daling als afzetmarkt. In de education markt verkocht het bedrijf veel meer. Scholen beslisten immers sneller over aankopen in het kader van het afstandsleren. En bedrijven kochten meer computermateriaal aan voor hun thuiswerkende medewerkers en hun digitale transformatie projecten.

Tijdens de eerste lockdown zijn de Apple-winkels van Lab9 Stores 8 weken gesloten geweest, en nog eens 4 weken met pick-up & collect mogelijkheid in de winkel tijdens lockdown 2. “Dat was een plotse aanpassing en we moesten hier snel een rendabele oplossing voor zoeken”, haalt Geert Coolman aan. “Lab9 beschikte in die periode al over een webshop, maar die werd aanvankelijk niet echt veel gebruikt. Toch konden consumenten op dat moment van thuis uit Apple-producten bestellen en die bij hen thuis laten leveren. We hebben het aantal online bestellingen aanzienlijk zien toenemen toen onze winkels verplicht moesten sluiten. In vergelijking met begin 2019, steeg onze omzet uit de bestellingen via de webshop van 240.000 naar 2,6 miljoen euro in één jaar. Dat was echt fenomenaal. Dit compenseerde natuurlijk het omzetverlies in de winkels niet helemaal. Zaken zoals accessoires, verzekeringen, of nog uitbreiding van de garantie, verkoopt veel moeilijker via de webshop.”