Dat de kwaliteit van de lucht in het zuiden van West-Vlaanderen te wensen overlaat, is een understatement. Enkele opvallende cijfers leggen ook de vinger in de wonde: 30 procent van de totale Vlaamse uitstoot van fijnstof wordt veroorzaakt door Vlaamse huishoudens, méér dan 30 procent van het fijnstof in Vlaanderen is afkomstig van houtverbranding en oude kachels (ouder dan 15 jaar) verbruiken tot 90 procent meer fijnstof dan nieuwe, performante hout- of pelletkachels.
De cijfers liegen niet: In de strijd tegen fijnstof en voor een substantieel betere luchtkwaliteit is het vervangen van oude open haarden en kachels door performante hout- of pelletkachels essentieel. Rika (producent van hoogkwalitatieve kachels) en het Kuurnse Stroomop (invoerder en groothandelaar) zetten daarom samen met 25 Vlaamse ondernemingen hun schouders onder een ambitieus plan. De hele mediacampagne wordt begeleid en gestuurd door het in Heule gevestigde Focus Advertising van CEO Klaas Fremaut.
Met de slogan “Sommige zaken zijn dringend aan vervanging toe” willen Stroomop en Focus particulieren ertoe aanzetten hun oude kachel te vervangen door een nieuw exemplaar van de Oostenrijkse specialist Rika. Om de Vlaamse huishoudens te motiveren, wordt een vervangpremie van 300 euro voorzien. Het ludieke campagnebeeld toont een moderne zakenman in een hippiebroek met de begeleidende boodschap dat “sommige zaken dringend aan vervanging toe zijn”. Deze vurige campagne wordt verder ondersteund door videospots voor sociale media en voor de regionale tv.
Met dit engagement wil Stroomop de fijnstof-uitstoot veroorzaakt door oude kachels en open haarden verminderen met maar liefst 90 procent en het veel te hoge houtverbruik met minstens 40 procent doen afnemen. Als dat niet fijn en tof is?