De zomervakantie loopt op zijn einde. Zo eindigt ook het hoogseizoen aan de kust. Ruim 56 procent van de kustondernemers is tevreden tot zeer tevreden over afgelopen zomervakantie. 40 procent onder hen is matig tevreden. Vooral de julimaand evalueert men positief. Dat blijkt uit een bevraging van UNIZO West-Vlaanderen bij ruim honderd kustondernemers actief in de toeristische sector.
De cijfers van het voorjaar 2017 waren zelfs uitstekend. Ruim 83 procent van de ondervraagden was tevreden tot zeer tevreden over het voorjaar. “Dat is logisch aangezien deze periode enkele weken van schitterend zomerweer kende”, stelt Frederik Serruys, directeur UNIZO West-Vlaanderen. “Het toont aan dat het kusttoerisme weer gevoelig blijft. Toch moeten we de ambitie hebben om dit te overstijgen. Evenementen zijn hierbij een belangrijk lokmiddel. Maar ook factoren zoals een vlotte mobiliteit en het makkelijk vinden van parking kunnen ervoor zorgen dat toeristen ook buiten het zomerseizoen en bij minder weer massaal voor de kust kiezen. Richting de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 zal UNIZO op deze nagel blijven slaan.
Dat de focus bij evenementen en activiteiten te veel op het zomerseizoen ligt, blijkt uit de cijfers van UNIZO. 73 procent van de ondernemers stelt dat er in het zomerseizoen voldoende evenementen en activiteiten aan de kust zijn. Slechts 43 procent stelt dat dit voor het najaar het geval is. “September en oktober hebben vaak nog enkele mooie nazomerdagen”, aldus nog Serruys. “Dat kan vaak de beperkte beleving in het najaar compenseren. Belangrijk bij deze mooie dagen is ook de flexibele inzet van redders.
Naast bijkomende aandacht voor het tussenseizoen blijft de aanwezigheid van kwaliteitsvolle infrastructuur zoals douches, zitbanken en voldoende vuilbakken het volledige jaar door belangrijk, stelt Unizo nog.