Kurt Ostyn is – samen met Cis Scherpereel – zaakvoerder van het Kortrijkse marketingbureau Mex United, gespecialiseerd in familiebedrijven. Ze noemen zich ‘ongewone marketeers’ omdat ze ontzettend veel belang hechten aan ‘inhoud’ boven ‘verpakking’. Kennis en wetenschap zijn dan ook cruciaal in hun aanpak.
“Met mijn voorzitterschap hoop ik bij te dragen aan de ‘levenslang leren’-missie van het PUC en KU Leuven Continue”, aldus Ostyn. “Ik noem het zelf liever ‘breinbouw’: het volstaat namelijk niet om kennis te verzamelen, je moet ze ook gebruiken. De kloof tussen de bedrijfswereld en de academische wereld is nog steeds te groot. Nochtans is kennis onze belangrijkste grondstof. Vandaag lijkt het alsof die grondstof dankzij tools als ChatGPT zomaar voor het grijpen ligt. Deels klopt dat. Daarom juich ik de komst van dergelijke AI-tools toe. Maar ChatGPT is tegelijk niets meer dan ‘junkfood voor het brein’, een handige tool die massaal veel data tot een makkelijk verteerbaar antwoord kneedt. Net zoals je een hamburger uit McDonald’s niet mag vergelijken met een fijn, gezond en voedzaam gerecht uit een toprestaurant, mag je de kennis die ChatGPT aan of correcte statistieken zijn van groot belang voor een duurzame groei van onze economie. Dat soort kwalitatieve breinbouw moeten we stimuleren.”
Een ideaal kader
Samen met de andere leden van de stuurgroep en met het dynamische team van PUC – KU Leuven Continue wil Kurt Ostyn mee helpen om die kennis en wetenschap in de juiste opleidingen en seminaries te gieten.
“Uniek aan de opleidingen van PUC – KU Leuven Continue is dat ze steeds vanuit een academische en niet vanuit een economische invalshoek vertrekken”, aldus nog Ostyn. “Het is wetenschappelijk onderzoek dat aan de basis ligt. Vervolgens is het aan de bedrijven om te beslissen hoe ze de inzichten economisch vertalen én om erover te getuigen. Wie kiest voor bijscholen aan PUC – KU Leuven Continue, doet dat vanwege de inhoudelijke kwaliteit, en niet voor de catering of het unieke kader. We mikken op de kwaliteitszoeker, en uit al onze evaluaties blijkt dat die kwaliteitszoeker zeer tevreden is over de kennis die hij bij ons opdoet. Dus ook hier kan ik trouw blijven aan mijn marketingmantra: inhoud boven verpakking.”
info: pucleuven.be