Le pain quotidien

Kortrijkzaan Vincent Herbert maakt comeback bij Le Pain Quotidien

KORTRIJK – Twee jaar nadat hij als CEO van het toneel verdween bij de voedingsgroep Le Pain Quotidien, maakt Kortrijkzaan een comeback bij Le Pain Quotidien. Van Herbert wordt verwacht dat hij een turn around realiseert bij de groep die groeit in omzet maar verlies laat optekenen.

De Belgische voedingsgroep en -keten met internationale vertakkingen, krijgt dezer dagen ook een nieuwe aandeelhoudersstructuur. De AB InBev-familie de Spoelbergh groeit in de nieuwe constellatie door van 32 naar 43 procent en wordt daarmee de belangrijkste partij aan de bestuurstafel.

Vincent Herbert werd gevraagd om de Amerikaanse CEO Jerry Gamez te vervangen als CEO. Met de Amerikaan waren er kennelijk heel wat meningsverschillen. Vincent Herbert heeft een groot voordeel: hij kent het huis door en door vanuit zijn verleden. Hij was er 17 jaar aan de slag en begeleidde en realiseerde de buitenlandse expansie van de bakkerijketen. De groep heeft 287 winkels en is aanwezig in 22 landen. De cijfers van Le Pain Quotidien kleurden volgens de laatst beschikbare gegevens in het rood. Op een omzet van 316 miljoen euro werd 24,4 miljoen verlies geleden. Geen catastrofe maar tijd voor actie en daar moet Vincent Herbert nu dus voor zorgen.

Vincent Herbert is één van de nazaten van de in 1959 overleden Tony Herbert, die gedurende zijn relatief korte leven bijzonder actief was in zowel het bedrijfsleven, de politiek, de krantenwereld als de beeldende kunst.