Creax is een bijzonder merkwaardig curiosum in het West-Vlaamse ondernemerswereldje. Voortbouwend op 2 decennia ervaring met meer dan 1.250 projecten in uiteenlopende branches, is Creax inmiddels uitgegroeid tot een bewezen innovatie-expert die onder meer al grote diensten bewees aan de bedrijfswereld, niet de minste multinationals incluis.
‘Bevestig het bekende. Ontdek het onbekende.’ Met die gedachte in het achterhoofd ging Creax nu op zoek naar een totaal nieuwe manier van out-of-the box denken, overigens de specialisatie van de thinktank. Het uitgangspunt van Creax is dat elk probleem ooit al eens is opgelost. Het wiel wordt al te dikwijls heruitgevonden. Strategische inzichten komen vooral voort uit het onderzoeken van bestaande (interne en externe) data. Gezien de overload aan data vandaag de dag, is ondersteuning echter meer dan ooit een must. Daarom ontwikkelde Creax Mynd, een op Artificial Intelligence (AI) gebaseerde text mining tool die ongesuperviseerd en onbevooroordeeld strategische kennis filtert uit (cross-industry) grote hoeveelheden tekstuele data.
Diepgaand onderzoek
“Mynd komt voort uit de eigen activiteiten van Creax”, legt Mathieu Mottrie uit. “Sinds de begindagen biedt Creax op onderzoek gebaseerde innovatie en R&D-consultancy. Efficiënte innovatie begint bij de juiste strategische inzichten. Mynd stelt onze ingenieurs in staat om deze inzichten te verkrijgen uit een enorme hoeveelheid tekstdata uit verschillende bronnen. Dit resulteert in een onbevooroordeelde ontdekking van zakelijke opportuniteiten om het bedrijf toekomstbestendig te maken.”
Jef Vandenberghe voegt er aan toe: “Onder de indruk van de resultaten, vroegen onze klanten om toegang tot Mynd voor intern onderzoek. Gaandeweg realiseerden we ons ook dat Mynd breder kan worden toegepast voor AI-gedreven intelligentie in elk domein of elke industrie. Daarom licentiëren we Mynd als een SaaS platform, software gekoppeld aan de nodige service, training en support (Software as a Service).”
Data in tekstuele vorm
Mynd analyseert en structureert de data, om de gebruiker te helpen deze om te zetten in kennis en inzichten. Deze vormen de basis voor strategische beslissingen. “Als het om data gaat, denken bedrijven vooral aan cijfers, maar dat is slechts een deel van het verhaal”, legt Jelle Demeulemeester uit. “Ze beschikken ook over een schat aan tekstuele data: wetenschappelijke papers, patenten, blogs, online consumentenfora, interne documenten, sectorrapporten, noem maar op. Daaruit kunnen die bedrijven gekwantificeerde inzichten, slimme metrics en onverwachte correlaties halen.”
De driehoek sluit zich
Mynd is hiermee de tweede spin-off van Creax en zal geleid worden door managing director Karl Reremoser en COO Jelle Demeulemeester, de drijvende kracht achter de ontwikkeling van het AI-platform. Twee jaar geleden werd Innduce.me al met succes gelanceerd, een op onderzoek gebaseerde assessmenttool die innovatiecompetenties binnen organisaties identificeert én meet op basis van wetenschappelijke situatietesten.
“Op deze manier sluit de cirkel zich”, besluit Jef Vandenberghe. “Of beter: de driehoek sluit zich. Want om te innoveren heb je drie pijlers nodig. Ten eerste moet je data kunnen omzetten in informatie op maat, dat is het Mynd-verhaal dat we hier brengen. Ten tweede moet je de juiste mensen in huis hebben en daarom bieden we Innduce.me aan. En heeft u deze twee componenten in huis, maar wilt u extra ondersteuning, of een visionaire innovatieoefening over de toekomst? Dan zijn er, ten derde, de experts van Creax om mee te sparren.”