Minister van Openbare Werken Lydia Peeters heeft een studie bevolen via het het Agentschap Wegen en Verkeer dat in de loop van 2023 zijn opdracht moet afwerken. Het is een belangrijk dossier voor meer dan één reden. Een betere R8 moet de verkeersveiligheid in de regio verbeteren alsook de mobiliteit rond de verbindingsweg. Dat is goed nieuws voor het shoppingcenter Ring maar ook voor de bedrijvenzones die de ringweg omzomen. De studie voorziet in de opmaak van een startnota, projectnota en een project-MER (milieu effectenrapport) .
Er zal onder meer onderzocht worden welke wegen niet meer rechtstreeks moeten aantakken op de R8, heeft minister Peeters laten verstaan. Bedoeling is om het doorgaand en het lokaal verkeer van elkaar te scheiden en zo de doorstroming op de R8 en de verkeersveiligheid op de parallelwegen te verhogen. “We onderzoeken dan ook meteen hoe die parallelwegen ingericht kunnen worden naargelang hun lokale functie”, aldus Lydia Peeters. “Dat betekent dat er gekeken wordt richting actieve weggebruikers (denk ook aan voetgangers of fietsers), hoe ook zij een comfortabele en veilige plaats krijgen op deze wegen.”