KORTRIJK – De West-Vlaamse ondernemer Stéphane Saey verkoopt zijn productlijn van barbecuevuren Barbecook aan de groep LivWise uit Deinze. Stéphane Saey keek met zijn bedrijf Saey Home & Garden aan tegen een dalende omzet en aanhoudende verliescijfers. Volgens de deal verhuist het grootste deel van het personeel van Barbecook naar Deinze. LivWise haalde vorig jaar 10,4 miljoen euro omzet en 1,1 miljoen euro nettowinst. Oprichter Caroline De Schipper verkocht in 2018 66 procent van haar bedrijf aan de investeringsfondsen Tilleghem en Dynamica.
Barbecook bestaat reeds 35 jaar en is één van de grootste spelers in de markt van barbecue stellen. Met de overname van het West-Vlaamse merk hoopt LivWise zijn marktpositie in de Benelux en internationaal verder te versterken.Volgens de krant de Tijd staat Barbecook voor een omzet van 10 miljoen euro. Probleem van Saey was dat zijn Barbecook een stand alone product was wat de verkoop bemoeilijkte. LivWise beheert een uitgebreid productgamma waarmee het onder meer grote distributeurs bereikt zoals Oh Green!, Casa, Bijenkorf, Carrefour en Colruyt. Het personeel van Barbecook zal nu grotendeels verhuizen naar Deinze. LivWise haalde vorig jaar 10,4 miljoen euro omzet en 1,1 miljoen euro nettowinst. Oprichter Caroline De Schipper verkocht in 2018 66 procent van haar bedrijf aan de investeringsfondsen Tilleghem en Dynamica.
Vorig jaar bereidde LivWise zich voor op internationale groei met de intrede van extra financiële partners en de overname van de firma Anbel. Dit jaar zet LiwWise de groei dus verder. LivWise ontwerpt en verdeelt keuken- en interieurartikelen. Naast eigen merken, Point-Virgule, Dotz en Rixx, verdeelt LivWise ook internationale merken als Sistema, Kilner, Westmark en Lékué op basis van exclusiviteit voor de Benelux.