Kortrijk horeca familie

Kortrijkse horeca zet zichzelf in het zonnetje

KORTRIJK – Eind juni sloegen een aantal horecazaken de handen in elkaar om de Kortrijkse horeca een meer familievriendelijk
imago aan te meten. Tijdens de zomervakantie konden kinderen via een actie de naam van een mascotte bepalen. Een aantal Kortrijkse eetgelegenheden bundelen zo de krachten om zich samen nog sterker als familievriendelijk te profileren.

Het project kon rekenen op heel wat steun van buitenaf. Onder meer de Stad Kortrijk, HORECA Vlaanderen alsook de provincie West-Vlaanderen en Europa (EFRO) droegen elk hun steentje bij.  Inmiddels zijn al al 18 horecazaken bij het initiatief betrokken. De laatste nieuwkomers zijn Bistro Parkhotel, Brasserie César, Byttebier La Cantine, De Koekedoze, Eethuis Walle 111 en Huis van de Grootjuffrouw. Zij ondertekenden allemaal een engagementsverklaring.

Om families te betrekken bij de naamkeuze van de mascotte werd een kleurplaat met poll opgesteld. Ondertussen is de naam bekend. De families kozen voor de naam ‘Smikkel’. Smikkelen is een synoniem voor smullen of met smaak eten. Vanaf nu is deze mascotte alom aanwezig in de deelnemende horecazaken. Smikkel is er om de families te verwelkomen en duidelijk te maken wat er allemaal in de zaak aanwezig is om het bezoek zo aangenaam mogelijk te maken. Zo vind je hem op de menukaart bij de kindergerechten, maar ook bij de extra’s in de toiletruimtes, op de eetstoel, spelletjes, strips, enzovoort. Wie een slabbetje is vergeten voor zijn spruit, kan een Smikkelslabbetje vragen om te gebruiken, de tafel wordt opgefleurd met een Smikkelbordonderlegger en de zoetekauwen onder ons krijgen bij de lancering een lekkere Smikkellolly. Tijdens een bezoek aan één van de deelnemende zaken kan groot of klein, alleen of samen, zich verdiepen in de leuke ‘Smikkeldoebladen’ die de uitbaters zelf voorzien en onder elkaar uitwisselen.

Stichtend initiatief

Rudolf Scherpereel, schepen van Ondernemen noemt het een schitterend initiatief. “Kind- of familievriendelijkheid is belangrijk voor vele gezinnen, aldus Scherpereel. “We geven bovendien een welgekomen impuls aan onze dierbare horeca, een sector die elke steun kan gebruiken en verdient.”
Uitbaters van een horecazaak in Kortrijk die interesse hebben in het traject kunnen contact opnemen met de stad door een mailtje te sturen naar economie@kortrijk.be.